Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Basiková, BáraTisk

(Barbara)

Charakteristika: Zpěvačka, muzikálová herečka a textařka

Datum narození/zahájení aktivity:17.2.1963
Text

Basiková Bára (vl. jm. Barbara), zpěvačka, muzikálová herečka a textařka, narozena 17. 2. 1963, Praha.   
 
Od 1967 zpívala šest let v Kühnově dětském sboru a v letech 1973–1986 studovala klasický sólový zpěv na Lidové škole umění ve Voršilské ulici v Praze. Jejími prvními vzory byly Barbra Streisandová a Helena Vondráčková. V září 1983 Basiková maturovala na střední ekonomické škole v Dušní ulici a do LŠU ve Voršilské nastoupila jako hospodářka. Ještě před maturitou na sebe prozradila některé intimity a frustrace ze svého života v knížce Rozhovory s útěkem, kterou doslovem opatřil Bohumil Hrabal. „Tato kniha má stejný náboj jako romány mladé Saganové,“ napsal na Vánoce 1985. Vyšla v několika vydáních a 1988 k ní autorka rozepsala druhý díl.
V době středoškolského studia Basiková zpívala v chrámovém sboru kostela sv. Jiljí a prostřednictvím kontaktů, které zde navázala, se seznámila s leaderem tehdy amatérské rockové skupiny Precedens Martinem Němcem. Basiková do Precedensu vstoupila v červnu 1982 jako sopránový protiklad drsného zpěváka Jana „Sahary“ Hedla (1984 skupinu opustil) a v první fázi v něm strávila devět let. Kromě toho 1985–89 zpívala v původně příležitostném sdružení Stromboli, kterým kytarista Michal Pavlíček řešil zákazem vyvolanou proluku v činnosti skupiny Pražský výběr. Basiková dělila svůj čas mezi oba soubory tím způsobem, že vystupovala střídavě měsíc s Precedensem a dva měsíce s žádanějšími Stromboli. Dokonce měnila image, s Precedens dráždila v bílém, se Stromboli byla upjatá v černém kostýmu. Náročnější bylo střídání výrazu, pohyb mezi ruchem a poezií velkoměsta, které inspirovalo Martina Němce, a hudbou sfér a dálav s příchutí moře, typickou pro Pavlíčkovo Stromboli. Další rozdíly pocházely z faktu, že  Němec se vyjadřoval na syntezátoru a Pavlíček na kytaře, Němec vyžadoval od Basikové civilní vyjádření textu, u Pavlíčka fungoval její hlas jako další nástroj. Úspěšní byli oba, Precedens vyhrál přehlídku Objev roku 1985 a Stromboli zaujali na festivalu Jazz Praha 1985. V červnu 1987 Basiková debutovala na dvojalbu Stromboli, v září na LP Doba ledová skupiny Precedens. Na Rockfestu 1987 vystoupila v průběhu několika hodin s oběma soubory a v tomto prvním roce své profesionální dráhy pronikla v anketě Zlatý slavík na třetí místo. V anketě odborníků Zlatá nota ´87 skončila druhá mezi objevy roku a první v kategorii rockového zpěvu. Za vítězným albem Potměšilý host Hanou Hegerovou se Doba ledová umístila jako druhá a dvojalbum Stromboli skončilo třetí.
1988 – to už se Zlatá nota přejmenovala na Ceny Melodie – Basiková obhájila titul zpěvačky roku, avšak krize v podobě hlasové únavy ji přiměla přerušit na rok koncertování s Precedensem. Fakticky odešla ze skupiny až 1991, také v souvislosti s očekávaným mateřstvím. Bylo to dva roky po rozpadu Stromboli, kterým vystavila stop emigrace klávesistky Venduly Kašpárkové a bubeníka Klaudia Kryšpína. Basiková s Precedensem se ještě vítězně zúčastnila festivalu Bratislavská lyra 1990, kde přednesla Němcovu píseň Tajemství, a na předávání cen Gramy 1991 byla vyhlášena zpěvačkou roku. V následujícím období, kdy došlo k dočasnému odlivu zájmu o českou hudbu, spolupracovali Basiková a Němec na albech relaxačního charakteru pro rakouského vydavatele Arcadia. Jedno z nich, Dreams Of Sphinx, realizovali 1994 jako koncertní fantazii na Křižíkově fontáně na pražském Výstavišti. Němec stál rovněž u zrodu prvního sólového alba Basikové (1991), které mělo pozoruhodnou dramaturgii: Jan „Sahara“ Hedl otextoval deset melodií deseti autorů, mezi nimi byli Martin Němec, Michal Pavlíček, Ota Baláž, Karel Šůcha, Lešek Semelka, Slávek Janda, Vilém Čok. Nevšedním počinem s Basikovou v hlavní roli byla i nahrávka rockového oratoria Martina Němce a Jana Hedla Responsio Mortifera (1992), příběhu Johanky z Arku, v kterém participovali také činoherci Tomáš Hanák, Jaromír Hanzlík a Petr Čepek. Hudebníci Precedensu tvořili rovněž základ do popu směřujícího projektu/kapely Basic Beat, kterým se „BB“ zabývala v období 1992–95.   
Od července 1994 do června 1998 objevovala Basiková nový umělecký horizont v roli Máří Magdalény v úspěšné pražské inscenaci rockové opery Jesus Christ Superstar. Ačkoliv muzikálový boom s přelomem tisíciletí zvolna utichl, zpěvačka ještě uplatnila klasickou pěveckou průpravu a hereckou tvořivost v dílech Rusalka (premiéra v únoru 1999), Johanka z Arku (duben 2000) a Kleopatra (2002–2004). Souběžný projekt skladatele Pavla Vaculíka Gregoriana, inspirovaný zahraniční předlohou, zavedl Basikovou spíše do řečiště hudby středního proudu, jakkoli efektní a mystický byl její projev v latinských litaniích a melodiích na způsob gregoriánského chorálu. Původně představitelka alternativního rocku byla 2000 přizvána mezi Královny popu v opeře, jak se nazýval dámský galakoncert na pódiu Státní opery v Praze, rovněž zaznamenaný na hudebních nosičích. I přes kontroverzní ohlas baletního muzikálu Lucrezia Borgia na scéně Národního divadla vyzněly recenze pro Báru Basikovou, která zde interpretovala písně Petra Maláska na texty Václava Kopty, převážně kladně.
Poněkud bezbřehý rozptyl záměrů i spádů Báry Basikové vyústil ve dvouletou tvůrčí pauzu, kterou zpěvačka zdárně ukončila, když se na novém albu Aurora skupiny Precedens (křest se odehrál 19. 10. 2005) vrátila do osvědčeného uměleckého partnerství s Martinem Němcem.


Diskografie

Stromboli (se skupinou Stromboli, Panton 1987);
Doba ledová (se skupinou Precedens, Panton 1987);
Věž z písku (se skupinou Precedens, Panton 1989);
Shutdown (se skupinou Stromboli, Panton 1990);
Pompeje (se skupinou Precedens, Panton 1990);
Dívčí válka (kompilace se skupinou Precedens, Panton 1990);
Co nám zbejvá (se skupinou Praprecedens, původně demokazeta ze začátků Precedens, Panton 1991);
Bára Basiková (Monitor 1991);
Yomi yomi (pražská jidiš muzika, Consus 1992);
Responsio Mortifera (Monitor 1992);
Don Gio (soundtrack z filmu, Lucernafilm – Gama 1992);
Viktorie královská (se skupinou Basic Beat, Monitor 1993);
Angel Voices (new age s Martinem Němcem, Monitor 1993);
Dream Of Sphinx (new age s Martinem Němcem, Monitor 1993);
Jesus Christ Superstar (muzikál, Monitor 1994);
Best Live (se skupinou Basic Beat, Monitor 1994);
60tá (se skupinou Basic Beat, Monitor 1994);
Mountain Of Ages (new age s Martinem Němcem, 1995);
Jesus Christ Superstar Live (muzikál živě, Monitor 1995);
Na Kloboučku 2 (live s Michalem Pavlíčkem, Forte 1995);
The Best Of Precedens (kompilace, Bonton 1996);
Lhát se musí (Monitor 1996);
Druhý rock s Ježíšem (muzikál live, Monitor 1997);
The Best Of Stromboli (kompilace, Bonton 1997);
Gregoriana (Monitor 1998);
Rusalka (muzikál, Monitor 1998);
Vánoční hvězdy 2 (kompilace, Monitor 1998);
Poetica/Duety (j. h. s Martinem Babjakem, Monitor 1999);
Nová Gregoriana (Monitor 1999);
Souznění (kompilace hitů Karla Svobody, Monitor 1999);
Souhvězdí Gott (j. h., Goja 1999);
Velké jubileum 2000 (kompilace, Monitor 1999);
Královny popu v opeře (záznam koncertu, Monitor 2000);
Tak jinak (Monitor 2001);
Stromboli In Quartet (Bonton 2001);
Tribute To Freddie Mercury (záznam koncertu, Bonton 2001);
Hvězdy nad Betlémem (j. h., Bonton 2001);
Kleopatra (muzikál, Monitor 2002);
Best Of Bára Basiková (kompilace, EMI 2002);
Lucrezia Borgia (muzikál, Národní divadlo 2003);
Aurora (se skupinou Precedens, EMI 2005).

Literatura

I. Lexika
EJ.
Balák, Miroslav & Kytnar, Josef: Československý rock na gramofonových deskách, Indies Records 1998. 
Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (Praha 2005).
 
II. Ostatní
Riedl, Jaroslav: Dvojí pěvecká role Báry Basikové (Gramorevue 1986, č. 9, s. 16).
Chuchma, Josef: Bářiny souboje s démonem (Mladý svět 1987, č. 42, s. 20).
Vlček, Josef: Profily Rockfestu (ÚKVČ 1987, s. 19).
Tůma, Jaromír: Precedens v době racionální (Mladý svět 1987, č. 43, s. 31).
Riedel, Jaroslav: Musí za tím být duše, pot a slzy (Melodie 1988, č. 1, s. 4). 
Vlasák, Vladimír: Odplouváš dál? (Melodie 1988, č. 7, s. 13).
Vejvoda, Jiří: Nárok na rock (Smena 1988, s. 336).
Tůma, Jaromír: Bára Basiková povoluje stisk kleští (Mladý svět 1988, č. 23, s. 31).
Riedel, Jaroslav: Precedens (Excentrici v přízemí, Panton 1989, s. 192).
Basiková, Bára: Na co hraju? (Melodie 1989, č. 7, s. 216).
Tůma, Jaromír: Deset kapel pro Báru Basikovou (Mladý svět 1990, č. 17, s. 31).
Lindaur, Vojtěch: Mezi chrámem a bordelem (Rock & Pop 1990, č. 13, s. 7).
Fiala, František: Bratislavská lyra: smuteční slavnost? (Melodie 1990, č. 12, s. 359).
Riedel, Jaroslav: Co nám zbejvá (recenze alba, Melodie 1992, č. 5. s. 33).
Fiala, František: Viktorka s leknínem na hlavě (Melodie 1993, č. 2, s. 1).
Kotrbová, Martina: Bára Basiková mění směr, Rock & Pop 1996, č. 10, s. 71). 
Konrád, Ondřej, Lindaur, Vojtěch: Bigbít (Torst 2001, s. 166). 
Kofroň, Leoš: Tak jinak (recenze alba, Rock & Pop 2002, č. 3).
Hrbotický, Saša: Rána pod pás dobrému vkusu (recenze muzikálu Lucrezia Borgia, Právo 24. 11. 2003).
Polák, Radek: Doma hudbu neposlouchám (Benefit magazín 2003, č. 2, s. 4).
Vlček, Josef: 10 desek českých zpěvaček nové generace (mGuide 2005, č. 7).
Vlasák, Vladimír: Aurora (recenze, Music 2005, č. 11).
Špulák, Jaroslav: Aurora (recenze, Právo 22. 11. 2005).
Další informace na webových stránkách www.barabasikova.cz a www.ee.cz/basikova
 
Jaromír Tůma

Datum poslední změny: 23.8.2006