Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Vaculík, PavelTisk


Charakteristika: Hudební skladatel, aranžér a pianista

Datum narození/zahájení aktivity:21.1.1949
Text

Vaculík, Pavel, hudební skladatel, aranžér a pianista, narozen 21. 1. 1949, Brno.


V roce 1970 ukončil studium skladby a hry na klavír na pražské konzervatoři a dále se vzdělával v Římě a na pražské AMU (opět klavír a skladba). Po absolutoriu vstoupil v roce 1978 do pracovního poměru v Československého rozhlasu, s jehož českým veřejnoprávním nástupcem spolupracuje dodnes. Významně ovlivnil skladbu rozhlasového vysílání jako vedoucí dramaturg v kategorii malých hudebních žánrů, zároveň využil své erudice a skládal hudbu „na zakázku", od znělek až po soundtracky rozhlasových inscenací.

V osmdesátých letech se Vaculíkovou doménou staly písničky typického středního proudu, z nichž mnohé posloužily Tanečnímu orchestru Československého rozhlasu (TOČR) k pořízení instrumentálních verzí. Jako první ze známých interpretů nazpívala jeho píseň Jana Kratochvílová (Jdi hned ráno), do povědomí veřejnosti vstoupil 1984 hitem Knoflíky lásky v podání dvojice Iveta Bartošová – Petr Sepéši. Oba poznal ve finále soutěže Mladá píseň Jihlava´83 a přemluvil je ke zpívání v páru. Na úspěšný titul navázaly další duety Červenám, Blázni tenisoví, My to zvládnem, Věčné půjčování a Tak málo si mě všímáš. Vaculík však komponoval i pro samotného Sepešiho (Já to tušil hned, Den kdy nejsem s ní) a sólovou Ivetu Bartošovou (Pohledy z prázdnin, To mě nenapadá, Buď chvála řádkům, Láska je v zákoutí, Snad jednou najdu průvodce). „Byl první, kdo řekl, že by bylo dobré, abychom zpívali duety, a taky první, kdo nám připravil album," vyzvedla Vaculíkovu zásluhu Bartošová na webových stránkách svého fan klubu a připomněla tragický skon svého partnera.

Poté se Vaculík prosadil jako autor u celé plejády interpretů. Jeho písně nazpívali Karel Gott (Staň se růží), Hana Zagorová (Láska na inzerát, Já chtěla jsem ti báseň psát, Ještě chvíli, Nevěřím ti, Ztracená), oba v duetu (April), Waldemar Matuška (Nebudu spát), Helena Vondráčková (Byl jsi můj typ), Lucie Bílá (Život za kapesný, Máš mě přečtenou), Eva Pilarová (Tvé dnes je právě teď), Daniel Hůlka (Pán démonů), Marcela Holanová (Žárlím), Petra Janů (SOS, Vzácné návštěvy, Zamkni za sebou dům), Karel Zich (Nelam nade mnou hůl, Málokdo má na vybranou), ale i Pavel Liška, František Ringo Čech, Stanislav Hložek, Petr Kotvald, sestry Stočesovy, Linda Finková, Pavel Noha, Jiří V. Bareš, Petra Zámečníková, Jiří Strnad, Renata Podlipská, Jiří Jelínek ml., Viana Bartošová, Jiřina Suková, Jiřina Urbanová, Gabriela Goldová, Dagmar Patrasová, Jindřich Malík, Iva Baarová a Stanislav Procházka, ze zahraničních hostů v českých studiích Waterloo, Anna Rustikano, Rosica Kirilova a Pique 5. Určité odbočení, byť v mezích mainstreamu, přinesla alba Gregoriana a Nová Gregoriana v podání Báry Basikové, stylizovaná do gregoriánského chorálu. Některé Vaculíkovy skladby z tohoto projektu (Salve Regina, Veni domine) uvádí klarinetista a saxofonista Felix Slováček na svých koncertech artificiální hudby v sousedství děl Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha aj. Vaculík, který se v 90. letech rovněž zaměřil na koncertní činnost navázáním na linii „romantického klavíru" Jiřího Maláska, naopak vedle svých kompozic (Nebudu spát, Neusínej, Buďme si vzácní) a světových evergreenů (Sometimes When We Touch, Always On My Mind, Lady Jane, Only You, Morning Has Broken, Crying Time, Take These Chains From My Heart aj.) uvádí slavné přídavky typu Alžbětínské serenády, Dvořákova Larga a Smetanovy Vltavy.


Diskografie

Only You (klavír s Golden Strings Vladimíra Popelky, Supraphon 1993);

Gregoriana (s Bárou Basikovou, Monitor EMI 1998);

Nová Gregoriana (s Bárou Basikovou, Monitor EMI 1999);

Snivý klavír (Producentské centrum Františka Rychtaříka);

Romantický klavír Pavla Vaculíka (Maximum Hannig).

Literatura

EJ (heslo Antonín Matzner).


Jaromír Tůma

Datum poslední změny: 28.7.2010