Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Doležal, Miloš DodoTisk


Charakteristika: Kytarista, aranžér, skladatel, zpěvák, leader a producent

Datum narození/zahájení aktivity:12.8.1966
Text

Doležal, Miloš (Dodo), kytarista, aranžér, skladatel, zpěvák, leader a producent, narozen 12. 8. 1966, Karviná.
 
Jeden z nejzkušenějších a nejvyhledávanějších producentů na české rockové scéně začínal v rodišti ve skupině Žádná křeč. V roce 1985 ho oslovil Luděk Adámek, který řešil obsazení pražské metalové skupiny Vitacit a přijal ho jako kytaristu. Ambiciózní a přemýšlivý hudebník se v kapele záhy prosadil autorsky a po odchodu Ladislava Křížka také jako zpěvák. Ačkoliv leaderem zůstal Adámek, Doležal, známý pod přezdívkou Dodo, se stal přirozeným mluvčím a hlavní autoritou skupiny. Pro své hráčské schopnosti byl přizván rovněž na turné rozšířené sestavy Kocábova a Pavlíčkova Výběru. V roce 1989 se Vitacit profesionalizoval a Doležal s ním prvně koncertoval v zahraničí – v Moskvě a v Bulharsku. První album Vitacitu Vzhůru přes oceán v roce 1990 bylo převážně jeho autorským počinem.
 
Na objednávku některých firem, především Monitoru, se Doležal chopil produkce nahrávek předních metalových formací Törr, Brian, Kryptor, Masters Hammer, Debustrol a Arakain. Jako producent, kytarista a basový kytarista se podílel rovněž na albech zpěvačky Heidi (Cesta kolem těla), Anny K. (Já nezapomínám), Tanji (Tanja, Pád do nebe), Ladislava Křížka (Klíč k mé duši) a skupiny Wanastowi Vjecy (Tak mi to teda nandey). Celkem produkoval přes 120 alb. 7. 5. 1991 na koncertu v pražské Lucerně pokřtil své sólové instrumentální album My Little World a rozloučil se s Vitacitem. Jeho další kroky vedly opakovaně do USA, kde studoval hru na kytaru v Los Angeles, seznamoval se s praxí v nahrávacích studiích a navazoval kontakty s tamními hudebníky a zvukovými mistry. Napoprvé se vrátil s kytaristou Guyem Mann-Dudem a bubeníkem Davidem Eaglem a v ostravském studiu Citron s nimi nahrál převážnou část sólového alba Dráždivý dotek, které obsahovalo v rádiích dodnes připomínaný hit Soudím, společné dílo Mann-Dudea a Doležala s textem Ivana Poláka. V tandemu absolvovali rovněž turné Thrash On!, které bylo v anketě Žebřík časopisu Rock Report vyhlášeno koncertem roku 1992. V anketě Černá vrána byl Doležal jmenován nejlepším domácím rockovým kytaristou a společně s dalšími laureáty – zpěvákem Alešem Brichtou, basovým kytaristou Vlastou Henychem a bubeníkem Štěpánem Smetáčkem – nahrál album Zemětřesení, které výběrem repertoáru vzdalo hold památce zpěváka Jiřího Schelingera a dočkalo se živého provedení na stejnojmenném turné. S Mann-Dudem se Doležal znovu sešel v pražském studiu Rudolfinum při realizaci alba Miloš Dodo Doležal/Guy Mann-Dude, pro které získal rovněž amerického mistra mixáže Toma Fletchera (spolupracoval mimo jiné s Ozzym Osbournem, Yngwiem Malmsteenem a skupinou Motorhead). Bicí na tuto desku, která vedle hitu Karlův most nabídla i dvě anglicky zpívané písně, nahrál odděleně v Ocean Studios v Los Angeles Gregg Bissonette, známý z působení u zpěváka Davida Lee Rotha.    
 
V roce 1994 Miloš Doležal opustil Prahu a přesídlil s rodinou na Pelhřimovsko, kde žijí jeho rodiče. V Žirovnici vybudoval nahrávací studio Hacienda, které si vydobylo znamenitou pověst zejména mezi rockovými hudebníky. Ti se sem sjíždějí z celé republiky (např. skupiny Seven, Wolfram, The Rays Od The Sunshine, Řemen). V Žirovnici vzniklo rovněž album poslední sestavy Vitacitu Zaživa mrtví a pocta velkému vzoru Dodo hraje Hendrixe, kde si protagonista zvolil za spoluhráče Američany Shana Gaalaase (bicí) a Baryho Sparkse (basová kytara). Pro své produkční a ediční záměry zřídil malé vydavatelství CBR (Charles Bridge Records), které s ním vede jeho manželka Dáša. Miloš Doležal několik let pracuje na ambiciózním sólovém CD, pro které už nahráli své party významní basoví kytaristé Barry Sparks, John Petrucci a Doug Wimbish a bubeník Jonathan Mover.
Diskografie
Vzhůru přes oceán (s Vitacitem, Multisonic 1990);
My Little World (Multisonic 1991);
Dráždivý dotek (Popron 1992);
Zemětřesení (s Alešem Brichtou, Vlastou Henychem a Štěpánem Smetáčkem, Popron 1993);
Zemětřesení živě (s Alešem Brichtou, Vlastou Henychem a Štěpánem Smetáčkem, Popron 1994);
Miloš Dodo Doležal/Guy Mann-Dude (B & M Music 1994);
Navostro (s Vitacitem, Monitor 1995);
Zaživa mrtví (s Vitacitem, Monitor EMI 1996);
Dodo hraje Hendrixe (Monitor EMI 1997);
Chamber Motel (vydáno v USA, Dwell Records 2001).
Literatura
Tůma, Jaromír: Vitacit pro tři chutná líp (Mladý svět 1988, č. 10, s. 31).
Ondrášek, Tomáš: Vzhůru před oceán (recenze LP, Melodie 27, 1989, č. 4, s. 30).
Špulák, Jaroslav: Vitacit chce důstojný export (Rock & Pop 1990, č. 11, s. 16).
Harry: Miloš Dodo Doležal & Guy Mann-Dude (Rock Report 1994, č. č, s. 4).
Korál, Petr: S Dudem, Vitacitem i sólově (Rock & Pop 1994, č. 14, s. 19).
Leitl, Radek a Krátká, Veronika: Staronový Vitacit zas jede (Rock Report 1995, č. 4–5, s. 8).
Korál, Petr: A budeme ještě tvrdší (Rock & Pop 1995, č. 25, s. 10).
Topercer, Jaroslav: Vitacit a jeho hrubozrnný bigbít (Melodie 1996, č. 9, s. 35).
Balčirák, Karel: Deep Look Inside (Spark 1997, č. 1, s. 28).
Balčirák, Karel: Dodo hraje Hendrixe (Spark 1998, č. 1, s. 58).
Balčirák, Karel: Dodo odchází, přichází D.O. (Spark 2001, č. 7, s. 72).
Staněk, Luděk: Mezi českou kytarou a originálem není rozdíl (Muzikus 2002, č. 12).
Tůma, Jaromír: Miloš Dodo Doležal je hráč, který nepotřebuje ruch kasina (Spark 2004, č. 6, s. 90).
 
www.vitacit.cz
 
Jaromír Tůma
Text

Datum poslední změny: 27.3.2009