Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Matadors

Tisk

(Fontána)

Charakteristika: Pražská rocková skupina

Text

Matadors (Fontána), skupina, která v 2. polovině 60. let výrazně ovlivnila pražskou rockovou scénu.
 
Vznikla 1965 pod názvem Fontána, ale její kořeny sahají o rok zpátky, kdy do souboru českých a německých studentů Pra-Be („Praha – Berlín“) vstoupili varhaník a tenorsaxofonista Jan „Farmer“ Obermayer a basový kytarista Otto Bezloja, pozdější umělecký vedoucí souboru. Poznali se ve skupině Komety, z níž si přivedli také kytaristu Radima Hladíka a zpěváka Vladimíra Mišíka. Když bubeníka Wilfrieda Jelinka nahradil Tony Black ze skupiny Hell´s Devils, německý podíl se omezil na Jelinkovu manažerskou činnost. Jelinek zajistil Fontáně angažmá v NDR a tamní firma Demusa pověřila skupinu, aby testovala její zvukovou aparaturu Regent včetně varhan Matador; zařídila ji též 1966 soutěžní vystoupení v belgickém Gentu. Když se Matadors na jaře 1966 trvale vrátili do Prahy a stali se vedle Olympiku druhou „stájovou“ skupinou klubu Olympik, udivovali sehraností a relativně nadstandardním technickým vybavením. V sestavě s dvěma zpěváky, rhythm-and-bluesovým Mišíkem a rockově kantilénovým Karlem Kahovcem, který byl zároveň doprovodným kytaristou, připravili klubový program Beatová maturita a uváděli v něm repertoár britských skupin Pretty Things, Kinks, Spencer Davis Group, Yardbirds, Who, ale i Searchers a komerčních Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich. O původní tvorbu se pokusili Mišík a Bezloja (Mišíkův Malej zvon, co mám a Bezlojovo Snad jednou ti dám utvořily debutový singl v roce 1966), po nich i Kahovec (Sing A Song Of  Sixpence), Obermayer (Hate Everything Except Of Hatter) a Hladík (Get Down From The Tree). Autorství anglických textů si předávali Jan Obermayer a Miroslav Šulc, česká slova psali Pavel Vrba, Vladimír Mišík a Michael Prostějovský, ale kosmopolitní, o mezinárodním uznání usilující Matadors jim nevěnovali hlubší pozornost.
 
Koncem roku 1966 došlo k významné změně, když Mišík nastoupil vojenskou službu a skupiny Matadors a Flamengo si navzájem přepustily zpěváky – Viktora Sodomu za Karla Kahovce. Se Sodomovým příchodem a povýšením Hladíka na kultovního kytaristu se výrazně změnil sound skupiny, který se z evropských břehů (Small Faces, Them) stále více přeléval k americkém soulu (Percy Sledge, Four Tops). Přestože na pražské scéně platili Matadors za koncertní jedničku a představitele progresivních proudů, nahrávky po zvukové stránce neodpovídaly této pověsti a jejich poslech může dnešního posluchače zklamat. Matadors jako jedna z mála českých kapel měli možnost konfrontovat své kvality se zahraniční konkurencí, ať již na angažmá ve Švýcarsku, na koncertech v NSR, při televizním natáčení v Belgii, nebo na domácím půdě na společném turné se švýcarskou skupinou Les Sauterelles. Své zkušenosti zužitkovali na jaře 1968 v Praze na koncertu Top Show, kde došlo k vyhlášení výsledků ankety Beatové osobnosti. Hlasovali odborníci i fanoušci a obě komunity se shodly, že Matadors jsou nejlepší česká skupina; stejného vítěze měl i jarní, v pořadí třetí Beat Cup.
 
V chaotickém období v říjnu 1968 část souboru přijala nabídku na zahraniční angažmá od korepetitora mnichovského nastudování muzikálu Hair Hanuše Berky. Hladík, Obermayer a Sodoma odmítli a byli nahrazeni hráči méně zvučných jmen (Petr Netopil a Michail Vračko – kytara, Jiří Matoušek – klávesy, Miloš „Reddy“ Vokurka – zpěv). Když se koncem roku 1969 muzikál rozšířil do dalších německých měst, i tato sestava se rozešla. Neúplní Matadors se znovu setkali v lednu 1991 na koncertu Comeback v pražské Lucerně. Douškou za historií skupiny byla 28. 12. 2001 smrt Bezloji v Mnichově, kde od 1981 působil jako diskžokej a provozovatel diskotéky. Obermayer, který rovněž žije trvale v zahraničí, uctil jeho památku vydáním vzpomínkového singlu.
Diskografie
Matadors (Supraphon 1968, Bonton 1985);
Rock Story 1 (sampler s více soubory, Supraphon 1991).
Literatura
I. Lexika
EJ (heslo Jan Křtitel Sýkora).
 
II. Ostatní
Sýkora, Jan Křtitel: Matadoři v Praze (Czechoslovak Beat Musc ´67, Panton 1968, s. 38).
Sýkora, Jan Křtitel: The Matadors (recenze LP, Melodie 7, 1969, č. 2, s. 61).
Sýkora, Jan Křtitel: Bylo to krásný (sborník Rhythm & Blues, Praha 1985, s. 205).
Tůma, Jaromír: Čtyři hrají rock (Praha 1986, s. 83).
Tůma, Jaromír: Rock Story 1 (recenze LP, Melodie 1992, č. 1, s. 32).
Diestler, Radek: Starý a starší, než starý gotický (recenze LP, Rock & Pop 1995, č. 14, s. 27).
Wünsch, Jan I.: Po sedmadvaceti letech znovu do arény? (Rock & Pop 1995, č. 15, s. 26).
Lindaur, Vojtěch a Konrád, Ondřej: Bigbít (Praha 2001, s. 34).
 
Jaromír Tůma
Text

Datum poslední změny: 27.3.2009