Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Bartoň, HanušTisk


Charakteristika: Skladatel, klavírista a hudební pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:16.5.1960
Text
DíloDiskografieLiteratura

Bartoň, Hanuš, skladatel, klavírista a hudební pedagog, narozen 16. 5. 1960, Praha.

Pražskou konzervatoř studoval v letech 1975–81 ve třídě Ilji Hurníka (skladba) a Emila Leichnera (hra na klavír). Na AMU pokračoval v letech 1981–86 ve třídě Jiřího Pauera (skladba) a Jana Panenky (hra na klavír). Aspiranturu ukončil pod vedením Svatopluka Havelky (Hudba pro velký orchestr). Absolvoval několik skladatelských kurzů v zahraničí (například Franco Donatoni – Siena). Od roku 1991 působí pedagogicky na AMU (od 2010 vedoucí katedry skladby). V roce 1995 se podílel na založení komorního souboru MoEns, s nímž spolupracuje jako skladatel a klavírista. Dále působí v souborech Ars cameralis (od 1988) a Dusíkovo klavírní duo (od 1991). Je členem sdružení skladatelů a interpretů soudobé hudby Ateliér ´90 (od 1995) a členem Umělecké besedy (od 1997). Ve své kompoziční činnosti se zaměřuje zejména na hudbu instrumentální. Podílel se též na řadě divadelních představení jako autor scénické hudby. Experimentuje často s hudební formou. Vytvořil texty s tematikou hudební tvorby v současném světě. Jako klavírista vytvořil řadu nahrávek pro Český rozhlas sólově i v komorním obsazení.


Dílo

Dílo hudební (výběr)

 

Orchestrální skladby

Návraty světla (1985);

Koncertino pro klavír a orchestr (1987);

Dvojkoncert pro housle, violu a smyčcový orchestr (1990);

Čtyři sonety pro smyčcový orchestr (1993);

Hudba pro velký orchestr (1994);

Tříšť – scelení (2003);

Po západu slunce, symfonický obraz (2005).

 

Komorní skladby

Sonatina pro klavír na čtyři ruce (1979);

Sonatina pro flétnu a klavír (1983);

Klavírní trio pro housle, violoncello a klavír (1984);

Stopy, etuda pro klavír (1986);

Tři fantastické tance pro klavír na čtyři ruce (1987);

Rytmy z ulice pro klarinet a klavír (1987);

Klavírní kvintet (metamorfózy na téma Bohuslava Martinů) (1989);

Sonáta pro housle a klavír č. 2 (1991);

Kvintet – koncert pro klarinet a smyčcové kvarteto (1993);

Večerní hudba pro klarinet, violoncello a klavír (1994);

Řeka bouřlivá, řeka zapomnění pro flétnu, klarinet, housle, violu, violoncello a klavír (1996);

Pantum pro komorní soubor (1998);

Hudba pro klavír (1998);

Míjení času pro flétnu, klarinet, housle, violu, violoncello, klavír a syntetizér (1999);

Divertimento č. 3 pro klarinet, violu a klavír (2000);

Kasace in D pro flétnu, klarinet, housle, violoncello, klavír a cimbál (2000);

Seriál pro smyčcové kvarteto (2000);

257 taktů pro violoncello a klavír (2001);

Trio pro klarinet, violu a klavír (2001);

Devět etud pro klavír (2002);

Paralelní prostory I pro komorní soubor (2003);

Oáza pro komorní soubor (2004);

Bez Pravidel pro saxofonové kvarteto, klarinet, pozoun, housle, violoncello a klavír (2006);

Canzona pro flétnu, housle, violu, violoncello a kontrabas (2007);

Balada pro klavír (2008);

Deset miniatur pro dechové trio (2009);

Romance pro housle a klavír (2010).

 

Písňová tvorba

Pět písnína slova Suzanne Renaud pro soprán a klavír (1997);

Skrze tmu něčí oko (písničky a mezihry na texty Jany Štroblové pro mezzosoprán, klarinet, violu a klavír (2002).

 

Skladby s elektronickou složkou

Paralelní prostory II pro komorní soubor, elektroakustickou stopu a vizuální projekci (2003);

In D pro klarinet a elektroakustickou stopu (2004);

Periferní vidění pro komorní soubor a elektroakustickou stopu (2007);

Romanza industriale – Mahlerovská reminiscence pro sólový pozoun, elektrickou kytaru a elektroakustickou stopu (2009).

 

Scénické skladby

Golem, opera o dvou jednáních (1991, libreto a výprava: Jiří Nekvasil a Daniel Dvořák, premiéra 6. května 1992 v pražském Paláci kultury).

Diskografie

Diskografie (výběr)

 

Jan Ladislav Dusík: Komorní hudba pro klavír (Studio Matouš 1995);

Hanuš Bartoň: Kvintet – koncertpro klarinet a smyčcové kvarteto – Czech clarinet music (Panton 1995);

Hanuš Bartoň: Řeka bouřlivá, řeka zapomnění pro flétnu, klarinet, housle, violu, violoncello a klavír – Konec hudby 20. století v Čechách (ARTA Records – 2HP Production 1996) – Mondschein Ensemble;

Jan Ladislav Dusík: Sonáty (Studio Matouš 1997);

Svatopluk Havelka: Parénéze. Works for Percussion (Panton 1995).

Literatura

www.rozhlas.cz/nakladatelstvi/osoby/_zprava/461391

katedraskladby.hamu.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=76:hanus-barton&catid=35:pedagogove&Itemid=75

www.volny.cz/jedlova/partitur/partitur.htm

www.musica.cz/skladatele/barton-hanus.html

www.volny.cz/jedlova/texty.htm

 

Radek Poláček

Datum poslední změny: 15.4.2011