Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Kolář, PetrTisk


Charakteristika: Rockový zpěvák, muzikálový interpret, skladatel, textař, bubeník

Datum narození/zahájení aktivity:20.6.1967
Text

Kolář, Petr, rockový zpěvák, muzikálový interpret, skladatel, textař, bubeník, narozen 20. 6. 1967, České Budějovice.
 
Původním povoláním dřevorubec, na Lidové škole umění se učil hře na bicí a jeho starší sestra Yveta Kolářová, která osm let  zpívala se známou folkovou skupinou Nezmaři, mu předávala své zkušenosti. V roce 1983 začal vystupovat s provinčními metalovými skupinami, od nichž se odtrhl a přestěhoval do Plzně, kde se seznámil s muzikanty, s nimiž 1993 na vlastní náklady nahrál CD Sarah. První profesionální angažmá přijal 1996, když nahradil Báru Basikovou ve skupině Precedens. Nazpíval s ní dvě alba, La La Lá (1997, s hitem Horký odpoledne, pozoruhodným i ve výpravném videoklipu) a Drž hudbu (2002); školu, jakou mu poskytl leader kapely Martin Němec, považuje za neocenitelnou. Se skupinou nepřetržitě  koncertuje, přestože je zřejmé, že v hierarchii jeho profesionálních zájmů klesla na třetí pozici za činnost ve skupině Arakain, kde v květnu 2002 nahradil Aleše Brichtu, a účinkování v muzikálech.
 
Jakkoli Kolář označuje metal za hudbu, která je mu nejbližší, jeho pěvecké schopnosti s mnoha výrazovými odstíny jsou širší a univerzálnější. Napomohly tomu lekce zpěvu, které absolvoval po příchodu do Prahy u Lídy Nopové na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Občas využil své všestrannosti v konstelacích, jimiž překvapil své okolí, např. v duetech s Yvetou Bartošovou či Sabinou Laurinovou, nebo po boku operního zpěváka Petera Dvorského na koncertu ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Také v prvním muzikálovém angažmá v Draculovi mu skladatel Karel Svoboda předepsal kantilénový projev. Následovaly Vlasy, jimiž se Kolář zabydlel v inscenacích, které vyžadovaly především rockový projev: Mise (kde rovněž tancoval), Hamlet, Johanka z Arku, obnovená premiéra Krysaře, pak Galielo a Rockquiem. Převratný pro Koláře byl rok 1999, kdy vydal své první sólové album Mackie Messer a Michael Kocáb ho přizval jako vokalistu do svého ambiciózního projektu Velvet Revolution (předpokládalo se, že prostředky, které Kocáb do nákladné produkce vložil, se zúročí v zahraničí, ale deska se příliš neprosadila ani na domácím trhu).
 
V roce 2002 řešila skupina Arakain svou vnitřní krizi výměnou zpěváka a Kolář nastoupil na post, který se zdál být neodmyslitelně spjatý s jménem Aleše Brichty. Pochybnosti, které tento krok provázely, Kolář zaplašil na albu Metalmorfoza, prvním, které s Arakainem natočil. Přesvědčil skupinu, že i v metalu může dominovat hlas a silná melodie neubere zvuku na síle, a prosadil se rovněž jako autor devíti textů. Kolář se stal jedním z nejzaměstnanějších zpěváků v České republice a např. na festivalu na Malé Skále v létě 2003 vystoupil jeden den s Arakainem a druhý den s Precedensem.
Diskografie
Sarah (se skupinou Sarah, Bohemia Music 1993);
La La Lá (s Precedensem, Warner Music 1997);
Mackie Messer (Warner Music 1999);
Velvet Revolution (v triu Kocáb, Kolář, Kympl, Popron Music 1999);
Drž hudbu (s Precedensem, Popron Music 2002);
Metalmorfoza (s Arakainem, Popron Music 2003).
Literatura
red.: Precedens – live v Malostranské besedě (Big Beng! 1999, č. 3).
Balčirák, Karel: Petr Kolář (Spark 2002, č. 8, s. 36).
Balčirák, Karel: Arakain, návrat legendy (Spark 2003, č. 5, s. 17).
Tůma, Jaromír: Petr Kolář soutěží do roztrhání dresu (Spark 2003, č. 9).
  
Jaromír Tůma
Datum poslední změny: 17.9.2003