Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Matějů, ZbyněkTisk


Charakteristika: Skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:1.5.1958
Text
DíloDiskografieLiteratura

Matějů, Zbyněk, skladatel, narozen 1. 5. 1958, Rychnov nad Kněžnou.
 
Po studiu na gymnáziu v Rychnově nad Kněžnou (1973–77) a absolvování studia kompozice na pražské konzervatoři ve třídě Jindřicha Felda (1977–80) a na Hudební fakultě AMU u Jiřího Pauera (1980–85, interní aspirantura v oboru hudební teorie 1990–93) si své vzdělání dále rozšířil pod vedením Jiřího Dvořáčka a Svatopluka Havelky. Mezi léty vyučoval 1990–94 na pražské konzervatoři a poté i rok na konzervatoři ve francouzském Tours (1994–95). Přechodně se stal ředitelem Základní umělecké školy Lounských v Praze (1998–2000), od této doby se věnuje pouze svobodnému povolání hudebního skladatele. Jeho díla byla mnohokrát oceněna na soutěžích jak doma, tak v zahraničí.
 
Ve své tvorbě se Zbyněk Matějů soustřeďuje především na skladby komorní a jevištní. Velkou zakázkou byl pro něj balet pro choreografa Martina Müllera pro Nederland Dans Theater, po kterém následovalo několik dalších baletů, jako je Komboloi (2000) nebo Golem (2001) pro Pražský komorní balet, dále opera: Bylo nás pět, zdálo se mi na libreto Arnošta Goldflama pro Státní operu Praha (2001). V roce 2001 složil scénickou hudbu k Čapkovu Loupežníku pro Moravské divadlo v Olomouci. Z filmové hudby jsou nejdůležitější zakázky pro filmy Vůně vanilky (2001) a Vyvraždění rodiny Greenů (2002) a dále jeho spolupráce s Karlem Smyczkem (Romeo, Julie a tma) a Janem Švankmajerem (Lekce Faust). Roku 1996 byl vybrán, aby k 250. otevření operního divadla Markgrafisches Opernhaus v Bayreuthu přepracoval operu barokního skladatele Johanna Adolfa Hasseho Ezio.
Dílo
Dílo hudební

Skladby pro orchestr
Concerto pro housle a orchestr (1982);
Evokace. Symfonie pro orchestr (1984);
Sinfonia brevis pro symfonický orchestr (1985);
Okna s anděly pro smyčcový orchestr (1986);
Pst! Capriccio pro komorní orchestr s koncertantní harfou (1988);
Obyčejná symfonie. Symfonie-balet na motivy hry bratří Čapků Ze života hmyzu pro smyčcový orchestr (1990);
Uprostřed léta. Impromptu pro harfu a komorní orchestr (1991);
Čaroděj ze země Oz. Suita z baletu (1998);
Gooseberry Concerto pro basklarinet a smyčcový orchestr (1999).
 
Skladby komorní
I. smyčcový kvartet (1981);
Divný den. Dechový kvintet (1982);
Self – portrait pro klavír (1983);
Hudba pro pampelišky pro sólovou harfu (1983, vyd. Praha 1989);
Serenáda pro kytaru (1984);
Hudba pro mou holku. Saxofonový kvartet (1985);
Flirt pro 2 kytary (1985);
Postavy, hory, nebe, hvězda a ptáci pro varhany (1987);
Kejklíř pro violu a harfu (1987);
Jen tak pro cembalo (1987);
Smorfia (Škleb) pro klarinet a klavír (1988, vyd. Editio Supraphon 1998);
Et cetera pro flétnu, klarinet, housle, violu, violoncello, klavír a bicí nástroje (1989);
Řídce obydlená krajina pro harfu, violoncello a 1 hráče na bicí nástroje (1990);
Podobenství pro violu sólo (1990);
Stéla zapovězení pro klarinet a harfu (1991, vyd. Editio Supraphon 1997);
Parable pro violu sólo (1991);
Receptář barevného dřevorytu pro sólovou harfu (1991);
Alleluja pro soprán, harfu, tibetské mísy a varhany nebo pro soprán, harfu a syntezátor (1992);
Závoj pro flétnu, harfu a syntezátor (1993);
Relativní klid pro 14členný komorní soubor (1993);
Ne, děkuji pro hoboj, klarinet, fagot a klavír (1993–94);
Saxomania pro sólový altsaxofon (1994, vyd. Editio Supraphon 1997);
Bláznivá Markéta pro violoncello sólo (1995, vyd. Editio Supraphon 1997);
Capriccio pro flétnu, klarinet, housle, violu, violoncello a klavír (1996);
Mechanika nebeského ticha pro komorní soubor (1996);
Mystery play pro saxofonový kvartet a snadné bicí (1999);
Tichá posloupnost pro flétnu, klarinet, violu, violoncello a klavír (1999).
 
Skladby vokální
Čtyři dětské sbory (1981);
Detrimentum pacior pro dívčí sbor (1983);
Přísloví pro soprán, harfu a smyčcové kvarteto (1986);
Ein Mensch pro smíšený sbor na latinský text úryvku z Žalmu č. 146 (1989);
Dona nobis pacem pro zpěv, klavír, bicí a smyčce (1989);
Zahrada nebeského ticha pro hlas a komorní orchestr (1997).
 
Skladby jevištní
Secret life. Balet pro komorní orchestr (1995, vyd. Bärenreiter Editio Supraphon 1996);
Komboloi. Balet s doprovodem komorního souboru (1997);
Čaroděj ze země Oz. Celovečerní balet pro dětský sbor a symfonický orchestr (1998);
Golem. Taneční divadlo (2001);
Bylo nás pět. Opera na libreto Arnošta Goldflama (2001).
 
Hudba filmová
Dynamit (1989);
Jak se diví divočák (1990);
Lekce Faust (1993);
O Šedivcovi (1994);
Křížová cesta (1995);
Drákulův švagr (1996);
Romeo, Julie a tma (1997);
Příběhy detektivní kanveláře Ostozrak (2000);
Vůně vanilky (2001);
Vyvraždění rodiny Greenů (2002).
Diskografie
Czech Clarinet Contemporary Music (Panton 1995);
The End of 20th Century in the Czech Music (Arta Records 1996).
Literatura
ab: Skladatel Zbyněk Matějů a opera Ezio (Hradecké noviny 7, č. 94, 22. 4. 1998, s. 10).
Bartoš, Ivo: Luxusní spolupráce (Harmonie, 1995, č. 4, s. 6).
Someš, Jaroslav: Nový balet Zbyňka Matějů (Hudební rozhledy 55, 2002, č. 1, s. 28).
Dercsényiová, Lucie: Golem jako pohybové etudy (Lidové noviny 18, č. 121, 24. 5. 2005, s. 18).
Macková, Iveta: Ibbur aneb Pražské mystérium (Harmonie, 2005, č. 7, s. 32–33).
Someš, Jaroslav: Soudobý balet dostal opět slovo (Hudební rozhledy 58, 2005, č. 8, s. 27–28).

http://www.musica.cz/comp/mateju.htm
 
Martin Gillár
Datum poslední změny: 31.3.2008