Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Christiansen, PaulTisk


Charakteristika: Muzikolog a pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:17.11.1967
Text
Christiansen, Paul, muzikolog, pedagog, narozen 17.11.1967, Santa Clara (California, USA).
 
Soukromě se učil hře na klarinet, bakalářský stupeň univerzitního studia absolvoval v oboru masová komunikace na California State University v Sacramentu (1990), hudbu studoval na University of California v Berkeley (1991–93) a studia uzavřel na University of California, Davis (Ph.D. 2002; obory muzikologie a kritika, disertační práce „Sounds of the Soul“: Leoš Janáček´s Conception of Speech Melody). Vzhledem k zájmu o českou hudbu, české prostředí a český jazyk (češtinu studoval na Harvard University v Cambridge, USA) pracoval  jako učitel angličtiny na státních a soukromých školách v České republice (1993–95). Pak působil jako asistent a lektor, přednášející dějiny a teorii hudby, na kalifornské univerzitě v Davisu (1995–2002); mezitím získal grant Fulbrightovy nadace a v jeho rámci studoval a pracoval v Janáčkově archivuMoravském muzeu v Brně (1998–99). Na základě mezinárodního konkurzu se stal odborným asistentem katedry muzikologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a od letního semestru 2003 zde vyučuje dějiny a teorii hudby 20. století, etnomuzikologii, metodologii muzikologie a analýzu hudby.
 
Je členem zahraničních odborných společností: americké muzikologické společnosti (AMS), americké lingvistické společnosti (LSA), společnosti pro českou a slovenskou hudbu (CSMS), aktivně se zúčastnil muzikologických konferencí  v Atlantě, Berkeley, Brně, Davisu, Grazu, Londýně, Olomouci, Phoenixu. Mezi pracemi, zveřejnovanými zejména v mimočeských časopisech a týmových publikacích, jsou zastoupeny hlavně recenze a slovníková hesla (zde především českých osobností): Janáček’s Notebooks (sborník Proceedings of Colloquium Die Musikentwicklung nach 1968/69. Im Vorzeichen einer Überlebensphilosophie der neuen Musik? Brno 1997 – Komponist und Humanität/ Prosa – vertont, tönend gestaltet und musikalisch erlebt, Brno 1998, Brno-Praha 1999, s. 205–207), Stan Hawkins, Settling the Pop Score: Pop Texts and Identity Politics (Notes: Quarterly Journal of the Music Library Association 60, 2003, č. 2, s. 428–431),  Michael Beckerman, New Worlds of Dvořák: Searching in America for the Composer’s Inner Life (Notes. Quarterly Journal of the Music Library Association 60, září 2003, č. 1, s. 167–169); slovníková hesla Kmoch, František, Komzák I., Karel, Komzák II., Karel, Lopez, Francis (The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 7th edition, London 2001).
 
Ivan Poledňák
Text

Datum poslední změny: 16.2.2009