Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Vaculík, LiborTisk


Charakteristika: Tanečník, choreograf, šéf baletu a pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:10.3.1957
Text
Vaculík, Libor, tanečník, choreograf, šéf baletu a pedagog, narozen 10. 3. 1957, Praha.  
 
Absolvoval taneční oddělení Konzervatoře Praha v roce 1977 (žák Zdeňka Doležala) a nastoupil do baletního souboru Slovenského národného divadla v Bratislavě, kde působil do roku 1991 jako sólista. Ještě jako posluchač Konzervatoře byl úspěšný v domácích baletních soutěžích (1975 a 1977, druhá cena). Bronzové medaile na soutěžích ve Varně (Bulharsko) a Jacksonu (USA) v roce 1978 a v Osace (Japonsko,1980) ho jako interpreta učinily mezinárodně známým a byl zván k hostování v zahraničních souborech (San Antonio Ballet Company v USA, Ballet Théâtre de Nancy ve Francii, Stadttheater Bonn v Německu a jinde). V Bratislavě vytvořil přes třicet rolí velkého žánrového rozpětí. Již v prvním roce jeho tamního působení nastudoval Romea (Romeo a Julie), Vronského (Anna Karenina) a Colase (Marná opatrnost). Další léta mu přinesla klíčové role klasického baletního repertoáru, jako byl Albert v Giselle, Princ v Labutím jezeře a v Louskáčkovi. Všestrannost jeho interpretačních dispozic odkryly dále postavy se složitějšími psychologickou kresbou jako Petruška ve stejnojmenném baletu Stravinského, Jago v Othellovi nebo Don José v Carmen. Vaculík patřil mezi nejlepší taneční interprety své generace, jeho jevištní výkony byly velmi umělecky působivé, plné osobního charismatu a velkého vnitřního nasazení. Svou kariéru sólisty baletu ukončil v roce 1991, aby se mohl naplno věnovat choreografii, k čemuž se připravil předchozím studiem na VŠMU v Bratislavě (1987–91) a tvůrčí činností v souboru Balet Bratislava, v jehož čele stál v letech 1985–90. Stal se choreografem Nové scény v Bratislavě (1991–94) a choreografem Národního divadla v Praze (1994–99). V letech 1998–2000 byl uměleckým šéfem Pražského komorního baletu. Libor Vaculík se stal jedním z nejvyhledávanějších českých choreografů. Svá díla premiéroval i v cizině (např. v maďarském Győru). Jeho tvorba je až neuvěřitelně členitá a bohatá (přes šedesát titulů): od celovečerních baletů přes komornější choreografie až po velké množství tanců v muzikálech a operách. Často spolupracoval s režisérem Josefem Bednárikem. Ve svých celovečerních dílech se často inspiroval osudy slavných osobností (Čajkovskij, Isadora Duncan v Národním divadle v Praze, Edith – Vrabčák z předměstí v Plzni, Marie Stuartovna, Ivan Hrozný v Brně atd.) a také filmovými předlohami (Někdo to rád..., Psycho v Národním divadle v Praze). Ve svých choreografiích často odkrývá různé aspekty lidských vztahů, mnohdy až naturalisticky zobrazuje jejich kontroverznost až patologičnost (např. Don Juan v Pražském komorním baletu, 2001). Velké intenzity uměleckého sdělení dosahuje zejména při komornějším počtu interpretů. Vytvořil sérii choreografií na hudbu Gustava Mahlera (Moře plné slz, Chlapec a smrt, Rozloučení). V poslední době zaznamenaly úspěch i jeho nedějové taneční interpretace známých hudebních děl (choreografie Slovanské dvojzpěvy na hudbu Antonína Dvořáka, Tance na Brahmse v Pražském komorním baletu). Věnoval se také tvorbě pro děti (Sněhurka a sedm závodníků v SND Bratislava, Mauglí v Národním divadle v Praze, Pojďte s námi do pohádky v Pražském komorním baletu).
 
Helena Kazárová
Datum poslední změny: 19.5.2005