Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

ETisk


Charakteristika: Alternativní hudební seskupení

Text

E, brněnské hudební uskupení, zahájení aktivity 1985, ukončení aktivity 1997.
 
Brněnské E vzniklo po rozpadu taktéž brněnské formace Kolektiv, která dočasně ukončila činnost, když se dva její členové – Iva Bittová (housle, zpěv) a Pavel Fajt (bicí) – rozhodli pokračovat jen jako duo. Další ex-člen Kolektivu Vladimír Václavek (basová a akustická kytara) kontaktoval bývalého kytaristu skupiny Nukleus Josefa Ostřanského s návrhem na uskutečnění nového projektu. Původně měli v úmyslu hrát minimalisticky pojaté kytary, doplněné rytmickým half-playbackem. V této podobě vystoupili na svých prvních koncertech v roce 1985, s výtvarníkem Vladimírem Kokoliou jako zpěvákem a autorem textů (později napsal i několik textů i pro album Dunaje Rosol). Od předtočených bicích nakonec E upustili a v rytmické funkci začali využívat elektrickou kytaru, doplněnou melodickou basou, která částečně plnila úlohu vokálů jako protikladu k svébytnému projevu zpěváka. Později skupina pro zpestření zvuku doplňovala kytary a zpěv torzem bicích (hi-hat a šlapák), na které hrál jeden z kytaristů, na albu I adore nothing dokonce využila nasnímaný a zkreslený „dupot“ Vladimíra Kokolii. Regulérního hráče na bicí ale E nikdy neměli. Hudba vycházela kromě minimalismu i z avantgardního rocku 70. let a ve své době byla i v evropském kontextu ojedinělá a vysoce hodnocená. Expresionistické texty Vladimíra Kokolii jsou trýznivými příběhy postav podobných těm, které se objevují v jeho výtvarné tvorbě a jejich důležitým rysem je úspornost sdělení, které nabývá naléhavosti opakováním. (například věta „Ať jsi nebo nejsi mluvím s tebou“, tvořící celý text písně). Na podiu pak Kokolia doplňoval zpěv svých básní neurotickým „tancem“, kontrastním ke statickým pózám Václavka a Ostřanského, který ho v kombinaci s pěveckým projevem řadil mezi nejexpresivnější performery dekády.
První album bylo vydáno až po několika letech koncertování a vzhledem k pochybám o přenesení energie z vystoupení do studia se jednalo o živou nahrávku z koncertu.
Rale pokračovali i v devadesátých letech a vydali ještě další album, tentokrát studiové. Vladimír Kokolia se ale stále více věnoval práci na AMU a malbě a další dva členové byli zaneprázdněni jinými hudebními aktivitami, takže Rale v roce 1997 oznámilo ukončení činnosti.
V roce 2000 došlo k dočasnému obnovení koncertní aktivity ve složení rozšířeném o Dominika Mohra (bicí) ze skupiny Klar. K tehdy plánovanému natočení studiové nahrávky již ale opět díky zaneprázdněnosti Vladimíra Václavka a Josefa Ostřanského nedošlo.
Diskografie
E – live (Globus Int. 1990);
I adore nothing (Rachot 1994).
Literatura
Alan, Josef (ed.): Alternativní kultura (Praha 2001).
Opekar, Aleš – Vlček, Josef: Excentrici v přízemí (Panton 1989).
Čáp, Petr: Absolutní trenažér (Rock a pop 1990, č. 10, str. 8–9, roč. I).
Korál, Petr: Umění být i neintelektuální (Rock a pop 1994, č. 12, roč. V).
 
Ludmila Kunčarová
Datum poslední změny: 15.6.2005