Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Matuszek, PetrTisk


Charakteristika: Operní a koncertní pěvec, interpret soudobé a experimentální hudby a pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:1.12.1962
Text
DíloDiskografieLiteratura

Matuszek, Petr, operní a koncertní pěvec, interpret soudobé a experimentální hudby a pedagog, narozen 1. 12. 1962, Roudnice nad Labem.
 
Roku 1985 absolvoval na Státní konzervatoři v Teplicích obor hra na violu a sólový zpěv (baryton), poté byl v letech 1986–94 soukromým žákem Jana Hlavsy.
Působil jako sólista opery v Opavě (1987–88), Komorní opery Praha (1989–90), Opery Mozart v Praze (1990–91) a od roku 1988 až dodnes je sólistou opery v Ústí nad Labem (role Marcel, Rigoletto, Germont, Sharpless atd.). Spolupracoval se zahraničními operními soubory v Dánsku (1989), Německu (1992–2003), Holandsku (2003).
Jako koncertní pěvec se zaměřuje na dílo Franze Schuberta, Gustava Mahlera a autorů první poloviny 20. století. Zpíval s orchestry FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Severočeskou filharmonií Teplice a Moravskou filharmonií v Olomouci. Účinkoval na hudebních festivalech Pražské jaro, Musica Iudaica, Contrasts, Exposition of New Music, Janáčkův máj, Smetanova Litomyšl, Ars Cameralis Silesiae Superiovis Katowice. Jako první pěvec v ČR uvedl světové autory experimentální hudby. Úzce spolupracuje s předními českými i světovými autory soudobé hudby jako např. Petr Pokorný, Peter Graham, Ivo Medek, Alois Piňos, Marek Kopelent, Ryszard Gabryš (Polsko), Mark Kopytman (Izrael), Premasiri Khemadasa (Srí-Lanka), A. Burman (USA).
Hudební dráha Petra Matuszka jako „etnického“ improvizátora začala v roce 1998 v alternativní rockové skupině Yamabu. O rok později již samostatně vystupoval a byl zván jako spoluhráč různými umělci a skupinami (např. Zapomenutý Orchestr Země Snivců). V současné době se mimo jiné věnuje alternativní etno-hudbě, improvizaci, bifonickému (alikvotnímu) mongolskému a tibetskému zpěvu. Ovládá několik technik; hrdelní zpěv mongolských mistrů, volný meditační „tibetský“ zpěv, nejčastěji ovšem využívá smíšenou metodu D. Hykese, kterou ještě dále rozvinul. Při svých improvizacích hraje zároveň se zpěvem i na housle, indický zvonec drill-bu, čínskou bambusovou flétnu, egyptský bubínek darbuku nebo na mnohostrunný nástroj šajtholt, který využívá k vytvoření větších minimalisticky laděných ploch. Používá techniky tradičního zpěvu Srí Lanky, japonského a čínského zpěvu. Od roku 2001 spolupracuje s pěvkyní pekingské opery Feng- jün Song. Dvakrát obdržel cenu Classic za interpretační činnost. Působil se soubory pro soudobou hudbu DAMA – DAMA, Agon, Mondschein, Resonance, Ars incognita, Why Not Patterns a Orches-Trio ze Švýcarska. Nejčastěji spolupracuje s Jaroslavem Kořánem (bicí nástroje) nebo s Tomášem Reindlem (tabla, etnické bicí nástroje, deejeridoo). Jeho koncerty jsou akustické i ozvučené, podle charakteru vystoupení. Výjimečnou atmosféru mívají jeho akustické koncerty v prostorách s velkou akustikou (kaple, kostely apod.), kde pomocí alikvotních tónů maximálně využívá přirozenou rezonanci daného prostoru. Je autorem koncertního projektu „Solo for voice“ s podtitulem “Hlasové divadlo jednoho pěvce“. Podílel se na experimentálních jevištních projektech Opera La Serra (režie J. Dušek) a Marné tázání nebes (režie J. A. Pitínský) v pražském divadle Archa. Zpíval hlavní roli v české koncertní premiéře opery Philipa Glasse The Fall of the House of Usher
Roku 1994 byl spoluzakladatelem a prvním předsedou Společnosti Franze Schuberta v ČR. Od roku 1995 je členem hudebního spolku Ateliér 90 a od roku 1998 členem Umělecké besedy.
V letech 1995–99 byl učitelem zpěvu na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a od roku 1998 až doposud vyučuje hlavní obor zpěv na Státní konzervatoři v Teplicích. Pořádá kurzy a přednášky o nových vokálních technikách a od roku 2001 vede kurzy a semináře bifonického zpěvu.
Natočil mimo jiné deset profilových CD pro firmy Supraphon, BMG/Deutsche Harmonia Mundi ad., pravidelně natáčí pro Český rozhlas a Českou televizi.
Dílo
Osnovy pro vyšší odbornou školu hereckou Hlasová a pěvecká výchova (Konzervatoř Jaroslava Ježka, 1999);
Osnovy obligátního oboru zpěv na Konzervatoři v Teplicích (Teplice 2001);
Bolesti českého kantoření u nás (Harmonie 2, 1994);
Mladí pěvci & soudobá hudba (HIS Voice 5, 2000).
Diskografie
Blodek, Kittl: Písně (Supraphon, SU 3408-2 231);
Brückner, Liszt, Foerster, Honegger…: Canti sacri (Rosa Classic, RD 151);
České vánoční árie a pastorely (Panton, 81 1033-2 231);
České středověké křesťanské zpěvy 16. stol. (Deutsche Harmonia Mundi, 74321 54766 2);
Dvořák: Biblické písně, Brahms: Čtyři vážné zpěvy (Happy Music, HMP 0342 P);
Haas, Krása, Schulhoff: Písně (Supraphon, SU 3334-2 231);
Mocheles, Zemlinsky, Pokorný, Ullmann, Krása, Haas: Musica Iudaica: Songs (Alea, 584020-2);
Opera La Serra. (Divadlo Archa);
Pokorný, Petr: Komorní hudba. (Happy Music HMP 0402 P);
Rybář, Jaroslav: Komorní hudba (Studio Matouš, MK 00502011);
Scelsi, Piňos, Pokorný, Graham: Solo for Voice (Indies, MLM 918-2);
Scelsi, Pokorný, Martin Smolka, Kabeláč, Macourek: Na prahu světla – chorál. (Happy Music, HMP 0012 P);
Ullmann, V.: Písně. (Supraphon, SU 3284-2 231);
Zelenka, Jan Dismas: Lamentationes. (Rosa Classic, RD 103).
Literatura
I. Lexika
Malá encyklopedie české opery (Paseka, 1999).
 
II. Ostatní
www.sweb.cz/petr.matuszek
www.musica.cz/matuszek
 
Lenka Josefíková
Datum poslední změny: 21.3.2006