Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Breiner, PeterTisk


Charakteristika: dirigent, skladatel, aranžér a klavírista

Datum narození/zahájení aktivity:3.7.1957
Text
DíloDiskografieLiteratura

Breiner, Peter, dirigent, skladatel, aranžér a klavírista, narozen 3. 7. 1957, Humenné (Slovensko).

 

Peter Breiner se narodil na východním Slovensku v Humennom. Na klavír začal hrát ve čtyřech letech. Středoškolské vzdělání absolvoval v letech 1971–75 na Konzervatoři v Košicích (klavír u pedagožky Ľudmily Kojanové, kompozici u skladatele Jozefa Podprockého). Zde studoval také dirigování a hru na bicí nástroje.Poté odešel studovat do Bratislavy na Vysokou školu múzických umění. V letech 1975–81 navštěvoval studium kompozice ve třídě Alexandra Moyzese (byl jeho posledním žákem). Současně působil v několika komorních souborech (v dechovém kvintetu jako klavírista a v souboru Musica Aeterna jako hráč basso continua a autor transkripcí). Absolvoval skladbou Symfónia pro velký orchestr.

Breiner se od počátku svého uměleckého působení vyznačoval širokospektrálním zaměřením (např. v roce 1976 založil jednu z prvních slovenských jazz-rockových skupin s názvem Forum 57, o rok později působil jako korepetitor Dětského zpěváckého sboru Československého rozhlasu v Bratislavě). V kompozicích odvážně propojoval artificiální a nonartificiální hudbu, dokázal skloubit prvky jazzu a rocku s prvky klasické hudby. Spolupracoval s jazzmanem Petrem Lipou (1980–82 spolu hráli v jazzovém duu a 1980–85 byl členem jeho comba) a zároveň hrál v letech 1983–85 v jazz-rockové skupině Klobása. V letech 1985–87 byl hráčem na klávesové nástroje v Orchestru Gustava Broma. Díky těmto zkušenostem si osvojil hráčskou i aranžérskou zručnost. Zároveň ovlivnila výše zmíněná působiště formování jeho kompozičního stylu.

Díky svému působení v institucích jako rozhlas, televize a hudební vydavatelství nabyl zkušenosti, které mu později umožnily úspěšné etablování se v zahraničí. V letech 197880 pracoval jako hudební režisér v Československém rozhlasu, 198185 jako hudební režisér v hudebním vydavatelství OPUS. V letech 198788 pracoval jako moderátor hudebních vstupů televizního pořadu Kuko. Od roku 1987 do roku 1990 spolupracoval s Milanem Markovičem v rozhlasovém pořadu Pod pyramídou.V letech 198889 se podílel na tvorbě cyklu výchovných pořadů Kamarátka muzika pro Slovenský rozhlas.V letech 199394 spolupracoval s Milanem Markovičem v politicko-satirickém televizním pořadu Večery Milana Markoviča.

Od roku 1992 žije Breiner v zahraničí. Nejprve působil v kanadském Torontu a od roku 2007 žije v New Yorku. Vedle komponování se věnuje interpretaci klasické hudby, jazzu i filmové hudby. Na koncertech často kombinuje hru na klavír s dirigováním. S mnoha orchestry spolupracuje jako dirigent a sólista (např. Královský filharmonický orchestr, Symfonický orchestr – Bournemouth, Novozélandský symfonický orchestr, Jerusalemský symfonický orchestr, Vídeňský Mozartův orchestr, Maďarský rozhlasovýorchestr, Nicolaus Esterhazy orchestr v Budapešti, Polskýnárodní rozhlasový symfonický orchestr, Ukrajinská národní filharmonie, Symfonický orchestr Moskva, Slovenská filharmonie, Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu, Capella Istropolitana, Symfonický orchestr Queensland, Národní orchestr Lille, Hongkongský filharmonický orchestr).

Je autorem aranže státní hymny pro všechny účastnické země na Olympijských hrách v Athénách (2004) a Pekingu (2008).

Dlouhodobě spolupracuje s vydavatelstvím Naxos. Jeho dosavadní tvorba je zachycena na více než 150 nahrávkách. V roce 1995 byl v USA zařazen do nahrávek série The Best of 1995. Ke komerčně nejúspěšnějším titulům patří Beatles Go Baroque a Elvis Goes Baroque a Christmas Goes Baroque 1, 2.

Breiner se dlouhodobě podílí na uvádění české hudby v Evropě i ve světě. Jeho aranžmá šesti Janáčkových operních suit (Její pastorkyňa, Káťa Kabanová, Výlety pana Broučka, Věc Makropulos, Příhody Lišky Bystroušky, Z mrtvého domu) nahraných s Novozélandským symfonickým orchestrem a vydaných u Naxosu získalo ocenění Deset nejlepších klasických CD roku 2009.

Breiner je rovněž úspěšným tvůrcem filmové hudby k mnoha hraným i dokumentárním filmům a televizním seriálům (např. Anne of Green Gables: The Continuing Story, Anne of Green Gables: A New Beginning, The Piano Man’s Daughter, Seasons of Love, hudba v televizní show Wind at My Back).

Breiner se věnuje také literární a žurnalistické činnosti. Kolem roku 1988 začal publikovat krátké komentáře k aktuálním událostem ve společnosti a kultuře. Po odchodu ze Slovenska publikoval v deníkuSME svoje kritické postřehy pod názvem Z druhého brehu. Pro týdeník Domino fórum psal Javorové listy, v dubnu 1998 vydal stejnojmennou knihu. Od roku 2007 rediguje ve slovenském měsíčníku Hudobný život pravidelnou rubriku Z iného sveta.

V současné době pracuje na rozsáhlém projektu, jehož cílem je uvedení slovenských tanců se špičkovými interprety a pomocí nejnovější mediální struktury (transmedie). Jádro projektu tvoří Breinerova téměř devadesáti minutová suita Slovenské tance - pochabé i smutné pro velký orchestr. Je složena z šestnácti tanců, které mají kořeny ve slovenských lidových písních.


Dílo

Dílo hudební:

 

Symfonická tvorba

Variácie na tému Albana Berga (1976).

Protivety (1977).

Symfónia (1980).

Taká menšia burleska pre menší symfonický orchester (1982, premiéra 8. 2. 1982).

Koncert pre orchester a orchester (1986).

Battle from a Distance, symfonická báseň (2004, premiéra 14. 11. 2013).

Slovenské tance – pochabé i smutné. Části: Ej, zalužicko poľo, Oddavac me budu, Dzifče počarovne, Humeňanski koscelok, Jaj mamičko, svrbí ma, Kvitne drobná ďatelinka, Uspávanky, A muj ocec veľka balamuta, Píšťalôčka moja – Ititi, ititi, Na Kráľovej holi, Šaľena ja bula, Na košickej turňi, Vravela mi moja mati nesedávať potme, Šňila še mi v Americe novena, Staré dievky, čo robíte?, Kapura, kapura (2008, premiéra částí č. 5–8 20. 10. 2011, premiéra všech částí 11. 7. 2013).

 

 

Tvorba pro sólový nástroj (nástroje) a orchestr

Concertino pro violu, smyčce a klavír (1978).

Niečo ako koncert pre klavír a orchester (1984).

Ďalší koncert pre klavír a orchester (1986).
Suitička pro housle a smyčce (1986).

Beatles Concerto Grosso č. 1 (ve stylu Georga Friedricha Händela) pro dvoje housle, violoncello, smyčcový orchestr, cembalo. Části: She Loves You – A tempo giusto, Lady Madonna – Allegro, Fool on the Hill – Adagio, Honey Pie – Allegro, Penny Lane – Allegro (1986, Slovenský hudobný fond 1991).

Beatles Concerto Grosso č. 2 (ve stylu Antonia Vivaldiho) pro housle, smyčcový orchestr, a cembalo. Části: A Hard Day's Night, Girl, And I Love Her, Paperback Writer, Help (1986, Slovenský hudobný fond 1991).

Beatles Concerto Grosso č. 3 (ve stylu Johanna Sebastiana Bacha) pro housle/flétnu, smyčcový orchestr a cembalo. Části: The Long and Winding Road – Overture, Eight Days a Week – Rondeau, She's Leaving Home – Sarabande, We Can Work It Out – Bourrée, Hey Jude – Polonaise, Yellow Submarine (1986, Slovenský hudobný fond 1991).

Beatles Concerto Grosso č. 4 pro dvoje housle, violoncello, smyčcový orchestr, cembalo. Části: Here Comes the Sun, Michelle, Goodnight, Carry that Weight (1986) –(Slovenský hudobný fond 1991).

Carmen Concerto pro kytaru a orchestr. Části: Adagio molto, Allegro moderato. Andantino. Allegro scherzando. Allegro giocoso (1994).

Elvis Concerto Grosso č. 1 pro trubku, smyčcový orchestr, cembalo. Části: All Shook Up, Can't Help Falling In Love, Help Me Make It Through The Night, If I Can Dream, Don't Be Cruel (1994).

Elvis Concerto Grosso č. 2. pro flétnu, smyčcový orchestr, cembalo. Části: Jailhouse-Rock, Blue Moon, Let It Be Me, Put The Blame On Me, Mean Woman Blues (1994).

Elvis Concerto Grosso č. 3 pro hoboj, smyčcový orchestr, cembalo. Části: You're The Devil In Disguise, You Don't Have To Say You Love Me, Stuck On You, Love Me Tender, Wooden Heart (1994).

Elvis Concerto Grosso č. 4 pro dvoje housle, violoncello, smyčcový orchestr, cembalo.

Části: Blue Suede Shoes, Are You Lonesome Tonight, It's Now Or Never, Crying In The Chapel, Hound Dog (1994)

Improvisation for Piano and Orchestra (1998).

There must be something... – Trojkoncert pre klavírne trio a orchester. Části: Quasi cadenza, Molto sostenuto, Allegro. Adagio, Calmo. Allegro (2000, premiéra 21. 2. 2000).

Trio Animaepro housle, violoncello, klavír a orchestr.

Guitaralia Notturna pro čtyři kytary a orchestr. Části: What Do You Expect. What You Do Not (2005, premiéra 5. 10. 2005).

Concerto sinfonico per Giora e Orchestra pro klarinet a orchestr (2007).

Lurking of a Purple Demon pro basový klarinet a orchestra (2008).

If It's True... pre klarinet, harfu a sláčiky (2009).

Tango pre klavír a orchester (2013, premiéra 14. 11. 2013).

Songs and Dances from the Silk Road pro housle a orchestr.

 

 

Komorní tvorba

Fraktúry pro dvě flétny, fagot a cembalo (1981).

Trio pro dvě violoncella a klavír (1983, premiéra 10. 10. 1985).

Suitička (Milému pánovi Bachovi k narodeninám) pre housle a klavír. Části: Preludio, Loure, Gavotte, Menuet, Bourée (1985, 2003, Opus, Scriptorium Musicum).

Sláčikové kvarteto (1985).

Hovoriace hodiny pre flautu, fagot, violončelo a čembalo (1986).

Sonata ostinata pre husle, violončelo a klavír (1988).

Ma non troppo pre dve violončelá a klavír (1991).

Miss Mendacity pro housle, akordeon a klavír (2006).

When? Newer? pro klavír, housle a akordeon (2006, premiéra 16. 12. 2006).

Quiet Hommage to my Great–great Grandfather pre husle, hoboj, violončelo a klavír (2012).

The Magic Garden of Casual Delights pre husle, hoboj, violončelo a klavír (2012).

 

Klavírní tvorba a tvorba pro varhany

Variácie na Mozartovu tému (1981).

Sonatína pre klavír (1984).

42 000 sonatín pre klavír (1986–1992).

Koláž vo forme prelúdia a fúgy pro varhany (1989).
Tango pre klavír (2012, premiéra 19. 2. 2002).

 

Vokální tvorba

Dva zbory na motívy ľudových piesní pro dětský sbor (1979).

Svadobné spevy pro dětský sbor (1981).

…aby som ti posvietil na cestu, pro bas a orchestr na text Rabíndranátha Thákura (1985).
Napísal som skutočnú symfóniu, pro baryton sólo a velký symfonický orchestr (1985).
The Story, oratorium pro pět sólových hlasů, dva smíšené sbory a orchestr (1993).

Four Psalms pro sólový hlas, smíšený sbor a orchestr (1999).

Vstávajte pastieri. Vianočná koláž pro smíšený sbor, varhany, bicí nástroje (2000).

Napíš, napíš. Dve piesne a cappella na text Jána Štrassera (2004, premiéra 23. 2. 2005).

130 (De Profundis), pro smíšený sbor, housle, kontrabas a cimbal (2005).

Happy Birthday, Kurt pre miešaný zbor, husle a basovú gitaru (2005, premiéra 26. 11. 2006).

 

Muzikály

Čarovná čaša. Text: Karol L. Zachar podle Jean de la Fontaine, Kristína Kľačanská, Boris Farkaš (1978).

Brzdy. Text: Peter Stoličný, Ján Štrasser (1982, premiéra 12. 2. 1983).

Ukradnutý biely slon. Text: Ľubomír Feldek podle Marka Twaina (1984).

 

Úpravy

Išeu Macek (1981) – úprava pro smíšený sbor, žesťové kvinteto a klavír.

Návraty (1985) – úprava pro orchestr.

Enrique Granados: Valses poeticos - úprava pro kytaru a orchestr.

Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy – instrumentace pro orchestr (2009).

Modest Petrovič Musorgskij: Detská izba– instrumentace pro orchestr (2012).

Modest Petrovič Musorgskij: Piesne a tance smrti – instrumentace pro orchestra (2012).

Petr Iljič Čajkovskij: Piková dáma. Suita z opery (2013, premiéra 14. 11. 2013).

 

 

Filmová tvorba

Množiny, množiny. Krátkometrážní dokumentární film, režie: Viera Polakovičová (1980).

O sláve a tráve. Dlouhometrážní hraný film, režie: Peter Solan (1984).

Pozdrav z Tatier. Animovaný film, režie: Helena Slavíková (1985).
Zabudnite na Mozarta. Dlouhometrážní hraný film, režie: Martin Luther (1985).

Chlapec do náručia 1–3. Hraný televizní film, režie: Martin Luther (1986).

Cena víťazstva. Televizní film (1986).

Kam zmizela 55. ZDŠ. Televizní film, režie: Jitka Němcová (1986).
Taxi nach Kairo. Dlouhometrážní hraný film (1988).

Tvár v rose. Hraný televizní film, režie: Jozef Banyák (1988).

V meste plnom dáždnikov. Dlouhometrážní hraný film, režie: Július Jarábek (1989).
Czech-Mate. Dlouhometrážní dokumentární film (1990).

Let asfaltového holuba. Dlouhometrážní hraný film, režie: Vladimír Balco (1990).

Diabol vo Francúzsku. Televizní film, režie: Martin Huba (1990).

Dravý nálet panny. Televizní film, režie: Ľubomír Kocka (1990).
Hra o peniaze. Televizní film, režie: Jozef Banyák (1990).
Konečná dolina. Televizní film, režie: Jozef Banyák (1990).

Od rána do úsvitu. Televizní film, režie: Ľubomír Kocka (1991).

Plukovník a Jakobowski. Televizní film, režie: Martin Huba (1991).

Profesor Raat. Televizní film, režie: Vido Horňák (1991).

Prvé hlásky lásky. Televizní film, režie: Ľubomír Kocka (1992).

War with America. Dlouhometrážní dokumentární film (1993).

Albert, Albert. Dlouhometrážní hraný film (1994).

Red Hot. Dlouhometrážní hraný film (1994).

The Club. Dlouhometrážní hraný film (1994).

Promise the Moon. Televizní film (1997).

Wind at My Back. Televizní film, režie: Kevin Sullivan (1997-99).

Monet – Shadow and Light. Televizní film, režie: David Devine (1998).
Newton: The Tale of Two Isaacs/Inventors Special. Televizní film, režie: David Devine (1998).

Seasons of Love. Televizní film, režie: Daniel Petrie Jr. (1998).

Anna zo Zeleného domu. Televizní film (1999).

At Satchem Farm.

Blackheart.

Brooklyn State of Mind.

Double Take.

Grizzly Falls.

I Remember April.

In Her Defense.

Misbegotten.

Confession.

Iron Eagles III, IV.

No Contest I, II.

The Derby.

The Saltwater Moose.

Undertaker’s Wedding.

Word of Honor.

Baby Geniuses.

Regeneration.

The Flight Path.

The Rose Garden.

Twilight of the Ice.

 

Dílo literární:

 

I. Dílo knižní

Javorové listy. 1. päťročnica (Bratislava 1998).

 

II. Ostatní

Starý muž a Klausova veľryba (Slovenské pohľady, 1991, č. 5, s. 154).

O údive, orchestroch, vlastných hniezdach a francúzskej akadémii(Kultúrny život, 8.7.1993, č. 28, s. 4).

Niekoľko poznatkov z analýzy pesničiek Bratislavskej lýry v ročníkoch 1970–1979 (Slovenská hudba, Bratislava 1994, č. 2, s. 217–225).

Všetko dopadne dobre, ale predtým...: Na Večeri so Sme na nedeľu v hoteli Danube Peter Breiner (Sme, 19. 1. 1995, č. 15, s. 1,3).

Javorový list (Domino forum, 2000, č. 23, s. 16).

Vražda v opere: Don Giovanni (Hudobný život, roč. 33, 2001, č. 7–8, s. 18).

Aj Rím doplatil na barbarov... (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 5, s. 9).

Píš ako počuješ! (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 4, s. 28).

Ešte viac New Yorku...(Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 3, s. 30).

Andante melancolico ma furioso (Pravda, 20. 10. 2007).

New York, New York... (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 1–2, s. 42).

Všetko pre národ? (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 10, s. 9).

Zvuky New Yorku (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 11, s. 27).

Nie je orchester ako orchester (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 9).

Vysvetlite mi to! (Kultúra, 20. 5. 2008, č. 116, s. 31).

Z iného sveta: Žalostné kvílenie (Hudobný život, roč. 42, 2010, č. 12, s. 5).

Prvý víkend v Košiciach: atraktívny (SME, 21.1.2013, roč. 21, č. 17, s. 16–17).

New York Petra Breinera.Pravidelná rubrika v týdeníku Týždeň. 

Diskografie

Neúprosné ráno / Morning (OPUS 1984);

Beatles Seasons (EMI 1987);

Miaskowski: Symphonies (Marco Polo 1987) ;

Arirang/Korean Folk Songs (RCA 1988) ;

Baroque Favourites (NAXOS 1988) ;

Christmas Goes Baroque (NAXOS 1988) ;

French Festival (NAXOS 1988);

Haydn/Boccherini: Cello Concertos (NAXOS 1989);

Berlioz: Ouvertures (NAXOS 1989);

Rodrigo: Concierto de Aranjuez (NAXOS 1989);

Bantock: Symphony, Suites (Marco Polo 1990) ;

Butterfly Lovers (Marco Polo 1990);

Cowen: Symphony, Suites (Marco Polo 1990);

Enescu: Rhapsodies (NAXOS 1990);

Especially For You (NAXOS International 1990);

Feelings (NAXOS International 1990);

Mozart: Piano Concerto K 466 (Donau/Lydian 1990);

Szymanowski: Violin Concertos (Marco Polo 1990);

A Man and a Woman (NAXOS International 1991);

Ga Da Mei Lin (Yellow River) (Marco Polo 1991);

Strauss: Waltzes, Polkas (Marco Polo 1991);

The Best of Michel Legrand (NAXOS International 1991);

The Way We Were (NAXOS International 1991);

You've Got a Friend (NAXOS International 1991);

Baroque Guitar Music (NAXOS 1992);

Chinese Love Songs and Lullabies (Marco Polo 1992);

I Just Called To Say I Love You (NAXOS International 1992);

Just The Way You Are (NAXOS International 1992);

Let It Be…J. S. Bach (Fanfare/Pro Arte 1992);

Life on the Mississipi (Premier 1992);

Message from the Moon (Marco Polo 1992);

Over The Rainbow (NAXOS International 1992);

Romantic French Music for Guitar (NAXOS 1992);

That's What Friends Are For (NAXOS International 1992);

Three Wishes of the Rose (Marco Polo 1992);

Unchained Melody (NAXOS International 1992);

Beatles Go Baroque (NAXOS International 1993);

Christmas Goes Baroque II (NAXOS 1993);

If This Is Love (Marco Polo 1993);

Love for a Man Who Never Comes Home (Marco Polo 1993);

O Sole Mio (Marco Polo 1993);

Trumpet Concertos of 3 Centuries (Premier 1993);

Granados: 12 Spanish Dances (NAXOS 1994);

Hits on TV Vol. 1 (Pony Canyon 1994);

Hits on TV Vol. 2 (Pony Canyon 1994);

Love Is a Mysterious Dream (Marco Polo 1994);

Russian Romance (Marco Polo 1994);

The Awakening Moment (Marco Polo 1994);

Elvis Goes Baroque (NAXOS International 1995) ;

Let's Have a New Start (Marco Polo 1995);

Naspäť na stromy (EWP 1995);

In Memoriam (NAXOS 1996);

Famous Marches (NAXOS 1997);

Greatest Movie Classics (Marco Polo 1997);

Jam session u Vodnara (Ladybug Records/GES Agency 1997);

Moonlight Classics (NAXOS 1997);

Spomienka na Juraja Szabadosa (Ladybug Records/GES Agency 1997);

The Art of Norbert Kraft (NAXOS 1997);

The Best Hits on TV Vol. 1 (Pony Canyon 1997);

The Best Hits on TV Vol. 2 (Pony Canyon 1997);

Clasical Marches (Marco Polo 1997);

Boogie Up (Polygram 1998);

Breiner: Carmen Concerto, Albeniz: Valses (NAXOS 1998);

Cierny Peter (Lipa) (BMG-Ariola 1998);

None But the Lonely Heart (Tchaikowski) (Marco Polo 1998);

Orchestral Contrasts (R. Farnon) (Parry Music Library 1998);

Orchestral Drama Moods (Parry Music Library 1998);

World's National Anthems, Vol. 1 (Marco Polo 1998);

World's National Anthems, Vol. 2 (Marco Polo 1998);

World's National Anthems, Vol. 3 (Marco Polo 1998);

World's National Anthems, Vol. 4 (Marco Polo 1998);

World's National Anthems, Vol. 5 (Marco Polo 1998);

World's National Anthems, Vol. 6 (Marco Polo 1998);

A Celtic Romance: The Legend of Lladain (Hearts of Space 1998);

La La La (OPUS 1998);

Berceuse (NAXOS 1999);

Regeneration (Varese Sarabande 1999);

Orchestral Contrasts 3 (Parry Music Library 1999);

Albeniz: Iberia (Marco Polo 2000);

Dragonheart (Varese Sarabande 2000);

David Popper: Romatic Cello Showpieces (NAXOS 2000);

Beatles Go Baroque (NAXOS 2000);

Tchaikowsky: The Seasons (Marco Polo 2001);

Sisa (Mozart, Beethoven, Tchaikowsky...) (BMG Ariola 2001);

Anne of Green Gables: The Continuing Story (Sullivan Entertainment 2001);

Wind At My Back, Vol. 1 (Sullivan Entertainment 2001);

Wind At My Back, Vol. 2 (Sullivan Entertainment 2001);

The Outfit Sense of Soul (Alma Records 2001);

Piano Man's Daughter (Sullivan Entertainment 2001);

Tchaikovsky: None but the Lonely Heart (NAXOS 2001);

Tango Goes Symphony (NAXOS 2001);

Sonata Ostinata (Lotos 2001);

Marika No. 5 (1994) (OPUS 2001);

Best Of Chinese Evergreens II (Marco Polo 2002);

Peter Breiner Japan Tour (Yosui Inoue) (SR 2002);

The Wide World of Robert Farnon (Vocalion 2002);

Cinema Violino (Marco Polo 2003);

Songs and Dances from The Silk Road (NAXOS 2003);

Gershwin for Trumpet (NAXOS 2004);

National Anthems Olympic Edition 2004 (Marco Polo 2004);

…there must be something… (VEL 2004);

Through the Moebius Strip (GDC Entertainment Ltd. 2004);

Christmas Choral Spectacular (NAXOS 2004);

From Shanghai With Love (Marco Polo 2005);

Coming BachVolI. (Gallo 2005);

Coming Bach Vol II. (Gallo 2005);

World of Lullabies (Gallo 2005);

Complete National Anthems of the World (Marco Polo 2005);

Nostalgia (Diskant 2006);

Blizzard (Intrada 2006);

Brahms: Hungarian Dances 2, 49 (NAXOS 2007);

Triango (Premier 2007);

Mozart: The Magic Flute (Sullivan Entertainment 2007);

Contemporary Slovak Classical Music (Hevhetia 2009);

Janacek Orchestral Suites from Operas Vol. 1 (NAXOS 2009);

Janacek Orchestral Suites from Operas Vol. 2 (NAXOS 2009);

Janacek Orchestral Suites from Operas Vol. 3 (NAXOS 2009);

Giora Feidman & Gershwin Quartett (Pianissimo 2009);

Mozart's Magic Flute Diaries (Sullivan Entertainment 2010);

Mozart Decoded (Sullivan Entertainment 2010);

Super Triango (First Impression 2011);

Debussy: 24 Preludes (NAXOS 2012);

Mussorgsky: Pictures/Nursery/Songs (NAXOS 2012);

Tchaikovsky Operatic Suites (NAXOS 2013);

National Anthems Complete Edition 2013 (NAXOS 2013);

Literatura

I. Lexika

Encyklopédia dramatických umení Slovenska - 1. diel (Bratislava, 1989, s. 133).

 

II. Ostatní

Bibliografie

Kto je kto na Slovensku?Konzorcium Encyklopédia (Bratislava 1991, s. 23).

Vajda, Igor: 100 slovenských skladateľov (Bratislava 1998, s. 53–56).

Kajanová, Yvetta: Postmoderna v hudbe (Bratislava 2010, s. 154–159).

 

Dílo, styl, vlivy

Podracký, Igor: Peter Breiner: Taká jedna burleska (Slovenská hudba, 1983, č. 1, s. 9).

Dehner, Jan: Pokus o skupinový portrét (Hudební rozhledy, 1984,roč. 37, č. 7, s. 324–326).

Macaríková, Ivana: Košická kompozičná škola (Slovenská hudba, 2011, roč. 37, č. 4, s. 382–413).

 

Provozování a recepce

Ondreičková, Ivica: Povolanie: skladateľ (Život1982, č. 14, s. 30–31).

F-a: Mladý skladateľ sa predstavuje: Pred premiérou nového pôvodného muzikálu (Hlas ľudu, 11.2.1983, č. 35, s. 3).

Bachleda, Stanislav: Škulo a tí druhí...: Zrodil sa nový slovenský muzikál (Smena, 2.3.1983, č. 51, s. 6).

-zs-: Muzikál o etike: Na okraj premiéry pôvodnej novinky P. Breinera, P. Stoličného a J. Štrassera Brzdy (Večerník 14.2.198, č. 31, s. 5).

Mačugová, Gizela: Brzednie umeleckého napredovania: Nevydarený pokus o nový slovenský muzikál(Ľud, 16.3.1983, č. 63, s. 5).

Holubánska, Eva: Brzdy bŕzd (Pravda,3.3.1983, č. 52, s. 5).

Fiala, Leopold: Melodická hudba, silný myšlienkový náboj: Pôvodný muzikál na bratislavskej Novej scéne (Hlas ľudu, 23.2.1983, č. 45, s. 3).

Španko, Patrick: Srdcová záležitosť Petra Breinera (Smena, 15.12.1984, č. 297, s. 6).

Španko, Patrick: Dobre utajený Peter Breiner (Populár, 1984, č. 3, s. 14–15).

Čunderlíková, Eva: Profily mladých: Skladateľ Peter Breiner (Hudobný život, roč. 16, 1984, č. 11, s. 4).

Okrucký, Svetozár: Od Broma až po Hongkong: Nevšedná hudobná cesta Petra Breinera (Slovensko, 1988, č. 11, s. 23).

Vejvoda, Jiří: Nielen detský sen: Portréty z notovej osnovy (Populár, 1988, č. 3, s. 14–17).

Páral, Vladimír: Trinásť do tucta alebo čistenie odpadových vôd modifikovaným spôsobom(Slovenské pohľady, 1988, č. 12, s. 97–103).

Anketa; Milan Ješko, Igor Tvrdoň, Jaroslav Meier, Peter Breiner, Mikuláš Kresák (Hudobný život, roč. 21, 1989, č. 2, s. 1, 4).

Bukovinská, Júlia: Breiner – dirigent, klavirista, skladateľ: Február na pódiu košickej Štátnej filharmónie (Východ, 10.3.1990, č. 59, s. 4).

Medňanská, Irena: Hudba je len jedna: Hovoríme s klaviristom a dirigentom P. Breinerom (Večer, 9.2.1990, č. 29, s. 3).

Rajterová, Alžbeta: Hudba pre radosť: Rozhovor s hudobníkom Petrom Breinerom (Hudobný život, roč. 22, 1990, č. 16, s. 9, 12).

Kajanová, Yvetta: Recesia alebo rezignácia (Hudobný život, roč. 23, 1991, č. 11, s. 5).

Buchel, Jozef: Náhody sú zákonité (Kultúrny život, 1992, č. 147, s. 3).

Blühová, Zuzana: S ľuďmi sa stalo niečo zlé: Z rozhovoru Zuzany Blühovej s Petrom Breinerom (Slovenský denník, 2.12.1993, č. 281, s. 4).

Chorvatovič, Ľubomír: Breiner už končí! (Plus 7 dní, 1993, č. 47, s. 12–13).

Ščepán, S.: Brojím proti hlúposti (Sme na nedeľu, 11.2.1993, s. 5).

Čechová, Soňa: Peter Breiner: Ide mi na nervy "mlčiaca väčšina"(Mosty, 1993, č. 41, s. 5).

xxx: Peter Breiner: Ide mi na nervy "mlčiaca väčšina" (Slovenský denník 16.10.1993, č. 242, s. 4).

Blühová, Zuzana: S ľudmi sa stalo niečo zlé (Mosty, 1993, č. 47, s. 1–2).

Soltiszová, Hedviga: Petra Breinera by potešila šiltovka a slovenské "cédečko": Torontskému Košičanovi chutí čína (Korzo,17.11.1994, č. 51, s. 4).

Beránek, J.: Peter Breiner mnohostranný (MF Dnes, 1.10.1994, s. 5).

Klačanská, Renáta: Chlap na porazenie: Na Breinera sa naši policajti usmievajú (Plus 7 dní, 1995, č. 52, s. 20–21).

Hladík, Dalibor: Peter Breiner nevníma tvorbu hneď ako umenie (Sme, 25.6.1996, č. 147, s. 5).

Bachleda, Stanislav: Čudesná hra s hudbou: V Zrkadlovej sieni koncertoval Peter Breiner (Národná obroda, 27.6.1996, č. 149, s. 9).

Skúpa, Martina: Aj keď ma budú zabíjať, budem si hovoriť - bol som v žite!: Rozhovor s hudobníkom, skladateľom, dirigentom a producentom Petrom Breinerom (Smena na nedeľu, 2.5.1996, č. 18, s. 3–5).

Kelly, H.: Peter Breiner’s Secret World Stage (T. O. Nite Toronto, 1996, č. 64, s. 6).

Šimkulič, Marián: Bravo, Maestro!: Z klavírneho recitálu Petra Breinera v Košiciach (Podvihorlatské noviny, 3.7.1996, č. 27, s. 2).

(mš): Koncert P. Breinera (Podvihorlatské noviny, 3.7.1996, č. 27, s. 1).

Lesan, Martin: Univerzálny hudobník Peter Breiner (Práca [príloha Recenzia], 4.7.1996, č. 155).

Bachleda, Stanislav: Málo hymien na svete si zachovalo folklórne prvky (Národná obroda [príloha Štýl], 4.4.1996, č. 80, s. 1).

Gregorová, Anna: Napĺňať ilúzie je lepšie než robiť kompromisy: So skladateľom, klaviristom, aranžérom, dirigentom (Práca, 4.5.1996, č. 103, s. 8).

Jurík, Marián: Breinerov recital (Hudobný život, roč. 28, 1996, č. 14, s. 2).

-mš-: Bonbónik zvaný Breiner (Podvihorlatské noviny, 16.7.1997, č. 29, s. 3).

Fedič, Vasil: Peter Breiner – hudobný skladateľ, klavirista, dirigent (Humenský kamelot, 1997, č. 33, s. 4).

dík): P. Breiner bude zajtra dirigovať košickú filharmóniu pri spomienke na J. Szabadosa (Sme, 25.6.1997, č. 145, s. 8).

Krekovič, Slavomír: P. Breiner: Elvis goes baroque (Hudobný život, roč. 29, 1997, č. 23–24, s. 12).

Erdziak Pavol: Barokový Elvis podľa Breinera (Hudobný život, roč. 29, 1997, č. 17, s. 2).

P. Breiner dirigoval ŠFK (Hudobný život, roč. 29, 1997, č. 4, s. 9).

Tinková, Alexandra: Peter Breiner vymenil tesné topánky za pohodlné [rozhovor] (Sme,28.4.1998, č. 97, s. 5).

Vejačková, Andrea: "Kým ma nezavraždia...": Peter Breiner nechcel stáť v rade na polievku(Košický večer, 18.5.2000, č. 94 , s. 8).

Tinková, Alexandra: Chcem sa najmä sám zabaviť, hovorí Peter Breiner o svojej novej talk show v STV (Sme, 13.1.2000, č. 9, s. 8).

Baláž, Štefan: Občan muzikant Peter (Muzikant, 2000, č. 2, s. 20–21).

ave: Spomienkový Breiner (Košický večer, 12.6.2000, č. 111, s. 2).

Kocka, Andrej: Antipatiám nevenujem čas (Život, 2001, č. 48, s. 12–14).

Čurilla, Štefan: Ľudský údel pretavený do tónov: Brilantný a suverénny výkon Petra Breinera na dirigentskom poste (Košický večer, 26.2.2001, č. 40, s. 7).

PP: Keď horúce tango znie...: Klavírny recitál Petra Breinera ponúkol strhujúce vášne Argentíny (Košický večer, 20.2.2002, č. 36, s. 7).

Kocka, Andrej: Kacír: Vladimír Godár, študoval, ženil sa a rozvádzal v rovnakom čase ako Peter Breiner (Život, 2002, č. 50, s. 24–26).

Čurilla, Štefan: Z koncertov ŠFK (Hudobný život, roč. 34, 2002, č. 4, s. 15, 27).

Gershwin for trumpet (SME, 3.5.2004, s. 26).

Kto sú apoštoli slovenskej kultúry?(Podvihorlatské noviny, 2005, č. 36, s. 4).

Kiraľvarová, Dáša: Svetoznámy dirigent, klavirista a skladateľ Peter Breiner, ktorý študoval aj v Košiciach, sa vyhýba práci s opernými spevákmi(Košický večer, 1.7.2005, č. 26, s. 5).

Medvecová, D.: Peter Breiner ako dirigent i skladateľ (Hospodárske noviny, 6.10.2005, s. 28).

Puškášová, Melánia: ŠKO s dvoma premiérami (Hudobný život, roč. 37, 2005, č. 11–12, s. 19).

Fellegi, Juraj: Moyzes aj Feidman sú svetoví (Pravda, 8.9.2006).

Jaslovský, Marián: Čierne a biele klávesy made in SK (Hudba, roč. 1, 2006, č. 1, s. 18–21).

Šuba, Andrej: Moyzesova hudba je univerzálna (Hudobný život, roč. 38, 2006, č. 11–12, s. 46).

Javorský, Igor: Recenzia Dávkovať s mierou (Pravda [príloha Kumšt], 3.11.2007, s. 3).

Rehák, Oliver: Úspech nie je Elán, ale Godár. S Petrom Breinerom o rozdieloch medzi New Yorkom a Bratislavou (Sme [príloha Kultúra], 27.9.2007, č. 222, s. 27).

Za pozitívne zviditeľnenie a rozvoj mesta: Peter Breiner(Podvihorlatské noviny, 17.9.2007, s. 4).

Otriová, Jana: Keď sústredene vynakladáte energiu jedným smerom, vráti sa: Petrovi Breinerovi cestovné doklady neustále pripomínajú, kde má rodisko (Podvihorlatské noviny, 2.7.2007, č. 27, s. 4).

Galakoncert Interface ponúka atraktívnu zmes: predstaví sa Peter Breiner, či No Name (Zemplínsky Korzár, 17.10.2007, č. 239, s. 4).

Šimkuličová, Anna: Najväčší vklad do života dostal v Humennom: vyznanie Petra Breinera rodnému mestu a svojim učiteľom (Pod Vihorlatom, 2007, č. 26, s. 8).

Šimkuličová, Anna: Pocta rodákom i hosťom, pohoda a show pre Humenčanov: jubilejný pamätný deň mesta Humenné a Dni Drugetovcov na Slovensku (Pod Vihorlatom, 2007, č. 38, s. 1, 3).

mš): So želaním priazne do ďalších rokov: Základná umelecká škola v Humennom oslavila päťdesiate výročie (Pod Vihorlatom, 2007, č. 24, s. 3).

Kačala, Jozef: Prešovská hudobná jeseň v znamení atraktívnej ponuky: Breiner exkluzívne v šarišskej metropole (Prešovský večerník,3.9.2007, č. 4275, s. 4).

mš): Tisíce absolventov za uplynulé roky: s Miroslavom Dziakom, riaditeľom ZUŠ v Humennom (Pod Vihorlatom, 2007, č. 25, s. 8).

Tomáschová, Andrea : "Práca je pre mňa pôžitok" (Košický Korzár, 23.11.2007, č. 269, s. 4–6).

Hottmar, Michal: Štátny komorný orchester Žilina (Hudobný život, roč. 39, 2007, č. 10, s. 8).

Breiner a Feidman sa dočkali standing ovation (Košický Korzár, 8.3.2008, č. 58, s. 3).

Plitková, Michaela: Traja muzikanti na exotickej vlne argentínskeho tanga: hudobná lahôdka v závere jesenného koncertného cyklu v Humennom (Pod Vihorlatom, 2008, č. 43, s. 10).

Modrovichová, Mária: Každý koncert je prvý (.týždeň, 2008, č. 12, s. 68–69).

Kiraľvargová, Dáša: Zažíva konštantný pozitívny pocit z toho, čo sa mu v muzike podarilo: dirigent, skladateľ a klavirista Peter Breiner vždy rád prijme ponuku koncertovať v Košiciach (Košický večer, 14.3.2008, č. 11, s. 16).

(ato): Na koncerte filharmónie vystúpia osobnosti: Peter Breiner predstaví Gioru Feidmana (Košický Korzár, 4.3.2008, č. 54, s. 4).

lop-: Humenčania tlieskali Triangu (Podvihorlatské noviny, 2008, č. 44, s. 1).

Motyčka, Peter: Triango – energia, nostalgia, vášeň (Hudobný život, roč. 40, 2008, č. 1–2, s. 56–57).

Kočišová, Renáta: Štátna filharmónia Košice (Hudobný život, roč. 40, 2008, č. 3–4, s. 14–15).

Modrovichová, Mária: Koncert pre Gioru (Hudobný život, roč. 40, 2008, č. 3–4, s. 15).

rob: Z Kanady príde dirigovať Peter Breiner: otváracím koncertom sa 30. apríla začne 54. ročník Košickej hudobnej jari (Košický večer, 24.4.2009, č. 174, s. 4).

Tomáschová, Andrea : Feidman a Breiner nadchli košické publikum (Košický Korzár 2009, č. 105, s. 5).

Urbančíková, Lýdia: Košická hudobná jar (Hudobný život, roč. 41, 2009, č. 6, s. 8–10).

Hochel, Peter: Šeban – Godár – Breiner – Kolkovič, ŠKO Žilina, Peter Breiner [recenzia CD] (Hudobný život, roč. 41, 2009, č. 9, s. 37–38).

Rehák, Oliver: Peter Breiner sa vracia na Slovensko (SME, 5.10.2011).

Horkay, Tamás: Štátna filharmónia Košice (Hudobný život, roč. 43, 2011, č. 12, s. 5).

Šišková, Ingeborg: Nedeľné matiné v Mirbachovom paláci (Hudobný život, roč. 44, 2012, č. 7–8, s. 13).

Rehák, Oliver: Breiner sa ešte nevzdal. Ambiciózny projekt Slovenské tance pokračuje v novej forme (SME, 5.12.2012, roč. 20, č. 280, s. 17).

Rehák, Oliver: Čo si Breiner zložil, to si aj sám zahrá (SME, 14.11.2013, roč. 21, č. 265, s. 14).

Hochel, Peter: Nová slovenská hudba 2012. Otvárací koncert (Hudobný život, roč. 45, 2013, č. 1–2, s. 22).

 

Jana Laslavíková

Datum poslední změny: 1.7.2015