Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Knechtl, KarelTisk


Charakteristika: Hudebník, publicista, editor, diskžokej, herec

Datum narození/zahájení aktivity:23.10.1950
Datum úmrtí/ukončení aktivity:22.12.2001
Text
DíloLiteratura

Knechtl, Karel, hudebník, publicista, editor, diskžokej, herec, narozen 23. 10. 1950 Praha, zemřel 22. 12. 2001, tamtéž.

 

Od dětství inklinoval k divadlu. Díky otci, který byl kolegou Jiřího Suchého v podniku Propagační tvorba, se v devíti letech účastnil premiéry semaforského představení Člověk z půdy. Jako středoškolák působil v divadlech malých forem (např. Studentské divadlo při SVVŠ Velvarská, Praha 6). V letech 1968–73 studoval Divadelní fakultu AMU v Praze.

V roce 1967 se ve Frankfurtu nad Mohanem seznámil s tehdy novým fenoménem diskoték a stal se jedním z prvních diskžokejů v Československu (a podle dobové informace v časopisu Aktuality Melodie i prvním v Polsku); této profesi se věnoval i později. Kromě diskžokejství působil jako hudební publicista (v Aktualitách Melodie) a zároveň i jako aktivní hudebník. Na přelomu let 1969/70 se objevil jako zpěvák a klavírista v bluesrockové skupině Exit (s Lubošem Andrštem), v dubnu 1970 ji opustil a přešel na stejný post ke skupině Yatchmen. S ní hrál až do jejího konce v tomtéž roce.

Po ukončení studia působil několik v letech 1973–76 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích (jako herec, asistent režie a dramaturg), v 80. letech v Divadle Vítězného února v Hradci Králové (dnes Klicperově). V 70. a 80. letech se objevil v několika českých filmech (Drahé tety a já, Romaneto, Figurky ze šmantů).


Po roce 1989 se opě
t vrátil k hudební publicistice; publikoval v měsíčníku Melodie (199192), byl šéfredaktorem televizního pořadu Bago (19921994) a Stoptime (1994). Výraznou stopu zanechal v soukromých rádiích; vysílal v Radiu Bonton (1991–93), Radiu City (do prosince 1994) a Radiu Zlatá Praha (199496, od roku 1995 programovým ředitelem). V letech 199798 zastával funkci předsedy Akademie populární hudby. Od roku 1999 nastoupil jako umělecký a repertoárový ředitel gramofonové firmy Sony Music Bonton, kde zůstal až do smrti.

Nejvýznamnějším dílem Karla Knechtla jsou reedice archivních nahrávek z historie československé populární hudby pro firmu Bonton Music, od roku 1998 Sony Music Bonton. Knechtl je začal připravovat v roce 1995, kdy vydal komplet nahrávek skupiny The Matadors; poté připravil několik stovek alb a kompilací, které vynikaly objevností, pečlivostí a vysokou kvalitou zpracování. Z těch opravdu významných lze zmínit například „sebrané zvukové spisy“ divadla Semafor, Karla Gotta (obé, žel, nedokončené) nebo singly Marty Kubišové. Karel Knechtl nastolil v České republice pravidla pro ediční praxi v oblasti reedic historických nahrávek z oblasti populární hudby.


Dílo

Dílo literární


Studie, stati, články

Flamengo naposledy s Karlem Kahovcem (Aktuality Melodie 1969, č. 7, s. 3);

Apollobeat a Viktor Sodoma (Aktuality Melodie 1969, č. 8, s. 3);

Neprimitivní Primitivové (Aktuality Melodie 1969, č. 9, s. 3);

The Rebels opět v Praze (Aktuality Melodie 1969, č. 10, s. 4);

Boxující klokan aneb Beat Salon 69 (Aktuality Melodie 1969, č. 11, s. 3);

Alvin Lee (Aktuality Melodie 1969, č. 11, s. 4);

Roztoužený náklaďák v Praze (Aktuality Melodie 1969, č. 12, s. 3);

Blues Company Ltd. – více takových společností (Aktuality Melodie 1969, č. 13, s. 4);

A víte co? Budeme hrát blues (Aktuality Melodie 1969, č. 14, s. 3);

Klokan boxuje seč může, ale není to nic platné (Aktuality Melodie 1969, č. 21, s. 3);

O Cardinals bez J.A.Vaculíka (Aktuality Melodie 1969, č. 23, s. 2);

S Miškou Prokupkem o všem možném, ale hlavně o Polsku (Aktuality Melodie 1969, č. 25, s. 4);

Synkopy 61: Každý dostal něco na schování, kromě mě a mé opičky (Aktuality Melodie 1969, č. 26, s. 2);

Jethro Tull (Melodie 1991, č. 8, s. 9);

Jiří Schelinger: Holubí dům (Melodie 1991, č. 9, s. 27);

Rod Stewart - Every Picture Tells A Story (Melodie 1991, č. 10, s. 22);

Vladimír Merta: Hodina vlka (Melodie 1991, č. 11, s. 26);

Clapton Is God! (Melodie 1992, č. 4-6, s. 28);

Paul Mc Cartney: Tripping The Live Fantastic (Melodie 1992, č. 6, s. 31);

David Bowie: Ziggy Stardust The Motion Picture (Melodie 1992, č. 7, s. 34);

ASPM a přátelé: Havran (Melodie 1992, č. 9, s. 31).

Literatura

Turková-Kučerová, Markéta: Má Akademie prestiž? (Týden, 2. 3. 1998).

Klusák, Pavel: U studny českého popu (Týden, 14. 5. 2001, s. 72–75).

Klusák, Pavel: Kapitána Minaříka asi neuslyšíte, říká Karel Knechtl (Týden, 14. 5. 2001, s. 74–75).

Vlasák, Vladimír: Zemřel hudební archeolog (MF Dnes, 28. 12. 2001).

Opekar, Aleš: Karel Knechtl (Rock & Pop 2002, č. 2, s. 13).

 

Radek Diestler

Datum poslední změny: 5.8.2009