Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Černocká, PetraTisk


Charakteristika: Zpěvačka, herečka, moderátorka, skladatelka, textařka

Datum narození/zahájení aktivity:24.11.1949
Text

Černocká, Petra, zpěvačka, herečka, moderátorka, skladatelka, textařka, narozena 24. 11. 1949, Praha.

 

V roce 1969 ukončila studium zpěvu na státní konzervatoři, ale více než ve školních operních rolích na sebe upozornila jako zpěvačka skupiny Pastýři (pod vedením Petra Hanniga), spolupracující s divadlem Apollo. K populární hudbě měla blízko také proto, že její bratr Pavel Černocký zpíval v rockové skupině Donald a poté se prosadil jako jeden z prvních českých profesionálních diskžokejů. Zejména ve vlastní tvorbě, nejznámější písní je Ovečka, vítěz soutěže Májový křišťál, Petra Černocká inklinovala k truvérským a folkovým intonacím. Pastýři razili termín něžný beat a ona sama uváděla jako své vzory americké trio Peter, Paul & Mary. Poměřila se však i s některým Mozartovými melodiemi, které poupravila a opatřila texty. Po rozchodu Pastýřů v létě 1968 přijala angažmá ve vokálním kvartetu Fortuna (společně s Jitkou Vrbovou, roz. Kočaříkovou, Karlem Slukou a leaderem Ivo Plickou), jehož činnost se vymezila převážně studiově. Fortuna se opírala o nevšední softrocková aranžmá Pavla Vrby (použití zvonkohry, cimbálu, lesního rohu) a výsledkem byly tři singly a LP Fortuna (Supraphon 1968). V listopadu 1968 Petra Černocká přistoupila na nabídku Jiřího Grossmanna, který ji v pořadu Besídka v rašeliništi uvedl na scénu Semaforu, kde se posléze stala jednou z girls v inscenaci Jiřího Suchého Jonáš a dr. Matrace a vystupovala i v Čarodějkách a ve hře Ten pes je váš. Po dvouletém angažmá v divadle se vydala na samostatnou uměleckou dráhu. Zdařile se uvedla pop-folkovou nahrávkou Jedou vozy z repertoáru Polky Maryly Rodowiczové, která 1971 bodovala v žebříčcích a zpěvačce zajistila trvalou spolupráci se Supraphonem.Do řečiště středního proudu vybočila Petra Černocká v soutěži Bratislavské lyry 1970 s písní renomovaných autorů Vítězslava Hádla, Ladislava Pikarta a Zdeňka Borovce Bílou křídou. Tento duet s Alešem Ulmem byl nakonec hodnocen na 6. místě.

Opravdového uplatnění, nejen na domácích pódiích, ale i v sousedních zemích, dosáhla Petra Černocká počínaje 1972 ve skupině Kardinálové, v jejímž manažerovi Janu Vaculíkovi našla životního partnera (dcera Barbora Vaculíková je rovněž zpěvačka, působí ve skupině Yellow Sisters). Výraznou uměleckou posilu pro skupinu a její protagonistku znamenal příchod leadera, klávesisty a hudebního skladatele Zdenka Merty. Praxe s Kardinály ukázala, že Černockou, v polovině 70. let opakovaně čtvrtou v anketě Zlatý slavík, přijímá publikum spíše v pop-countryovém stylu, proto nejúspěšnější písně v jejím repertoáru představovaly převzaté tituly Náklaďák (Banks Of The Ohio) a Tam kde mám tichý kout (Country Roads, Take Me Home). Kardinálové na svých představeních využili rovněž hereckých dispozic zpěvačky, zejména po roli Saxany v úspěšném filmovém snímku Dívka na koštěti (1973, režie Václav Vorlíček), jehož stěžejní píseň v nazpívání Černocké nese rovněž titul Saxana. Navíc jejich představení (příkladně Mikuláš Dačický z Heslova)korespondovala s tehdejším trendem uměleckých agentur, které vyžadovaly tvorbu monotematických respektive komponovaných pořadů. Za jeden z vrcholů spolupráce Černocké s Mertou a Kardinály, která trvala do 1985, lze považovat album Ten kluk už dávno se mnou není (Supraphon 1979), které podle recenzenta Melodie (1980, č. 4, str. 127) „dokazuje, že i zpěvačka s ohraničeným výrazovým rejstříkem může přinést výraznou kvalitu, podobně jako v zahraničí v tomto stylu třeba Sally Oldfieldová“.

Po přelomovém roce 1989 vydala Petra Černocká své nejznámější nahrávky na kompilačních CD a od 1998 vystupuje v komorních recitálech se svým druhým manželem, kytaristou Jiřím Pracným. 2006 připravila s hudebníky z okruhu Vlasty Redla – Karlem Vašíčkem a Karlem Macálkou – album Souhvězdí Střelce, kde většina písní pochází z její autorské dílny. Pro média a veřejnost zůstává Petra Černocká i dnes obdivovanou, optimismus šířící celebritou.


Diskografie

Fortuna (Supraphon 1968).

Lidí se ptej (Supraphon 1975).

Ten kluk už dávno se mnou není (Supraphon 1979).

Monitor (Supraphon 1986).

Náklaďák (Presston 1994).

Tennessee Whiskey (Happy Music 1996).

Saxana dětem (Happy Music 1996).

Lásku blízko mám (Venkow Records 1999).

Se mnou si píseň broukej (Universal Music 2005).

Se mnou si píseň broukej – 20x Petra Černocká (Sony BMG 2006).

Souhvězdí Střelce (Panther 2007).

Literatura

I. Lexika

EJ 1990 (heslo Petr Poledňák).

Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (2005).

 

II. Ostatní

Tůma, Jaromír: Petra Černocká (Repertoár malé scény 1969, č. 10, s. 25).

red.: Petra Černocká (Melodie 1970, č. 5, str. 154).

Přikryl, Jaroslav: Ateliér Petry Černocké (Melodie 1971, č. 9, str. 267).

Sýkora, Jan Křtitel: Projekt Petra (Melodie 1972, č. 6, str. 183).

Černý, Jiří: Hvězda Petry Černocké a hvězdičky kritiků (Melodie 1975, č. 4, str. 101).

Kolář, Jan: Petra Černocká si na nic nehraje (Melodie 1977, č. 12, str. 357).

Tůma, Jaromír: Ten kluk už dávno se mnou není (Melodie 1980, č. 4, str. 127).

Černocká, Petra: Co mě maminky (ne)naučily (autobiografie, Ikar 2003).

 

III. Internetové zdroje

www.petracernocka.cz

 

Jaromír Tůma

Datum poslední změny: 19.8.2015