Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Veselý, OldřichTisk


Charakteristika: Skladatel, klávesista, zpěvák a producent

Datum narození/zahájení aktivity:13.11.1948
Text

Veselý, Oldřich, skladatel, klávesista, zpěvák a producent, narozen 13. 11. 1948, Brno.
 
1967 absolvoval Střední průmyslovou školu textilní, původním povoláním je textilní výtvarník. Koncem šedesátých let založil rockovou skupinu Great Music Factory, 1971–73 absolvoval angažmá v západní Evropě (mimo jiné muzikál Hair) s brněnskou skupinou Atlantis, 1974–75 členem brněnské formace Synkopy 61, která 1981 upravila název na Synkopy. „Ten název se mi od samého začátku moc nelíbil,“ prozradil Oldřich Veselý v rozhovoru pro Mladý svět (1986, č. 32, s. 31). 1976 odešel do Prahy za nabídkou Radima Hladíka a stal se klávesistou jeho Blue Effectu resp. M. efektu. 1980 se vrátil k Synkopám 61, u kterých se prosadil jako vokalista a výrazná autorská a vůdčí osobnost. Po 1990 ukončil až na výjimky koncertní činnost a věnuje se převážně autorské a studiové práci pro film, divadlo, reklamu a netradiční performance. Od 2003 občasně vystupuje se skupinou E–band ve složení Petr Raven – Krkavec (kytara), Víťa Vrbka (basová kytara), Dan Piršč (zpěv, kytara, foukací harmonika, perkuse) a Milan Esterka (bicí). Oficiálně oznámené ukončení koncertních aktivit nebrání Veselému vracet se na pódium při atraktivních příležitostech, jako byl zájezd s Pavlem Váněm do USA v roce 2006, nebo na významných setkáních rockových celebrit, mezi něž patřilo 16. 5. 2004 „reunion“ skupiny Blue Effect v pražském klubu Vagón u příležitosti uvedení souboru do rockové Síně slávy Radia Beat.
Pro Synkopy 61 Oldřich Veselý psal stěžejní hity, a to i v dobách, než se stal jejich členem: Válka je vůl (1968), Suita pro J. S. Bacha (1968), Casanova (druhá cena na 2. čsl. Beat festivalu 1968). Už jako příslušník souboru se prezentoval Ptačí sonátou a písní Balón na albu Xantipa (1974). Rok nato ve Formuli 1 poprvé v téměř 14minutové skladbě o třech částech Touhy vystavěl na odiv své zaujetí a předpoklady pro tvorbu rozměrných kompozic s dominujícími klávesami a pompézním zvukem. Definitivně se přeorientoval na art rock s prvky artificiální hudby v první polovině osmdesátých let v audiovizuálních projektech, které skupina přenesla ve zkrácené podobě na alba Sluneční hodiny (1981) a Křídlení (1983), na nichž měl Veselý rozhodující tvůrčí  podíl. Zato Zrcadla (1985) s písněmi kratší stopáže považoval za ústupek tlakům mladším hudebníků, kdy se mu dramaturgie vymkla z rukou. Od 1985 pracuje s počítači a nechává se výrazně ovlivnit jejich možnostmi. Živou inspiraci pro něho představuje především Pavel Vrba, který se stal téměř výhradním autorem textů  k jeho projektům a jejich sólové album Dlouhá noc z 1990 zapůsobilo jako symbolické a poněkud staromódní rozloučení s trendem, který u Veselého pokračoval přerodem v tvůrce divadelní a filmové hudby, ale i nevšedních performancí. V tomto směru vynikl Slavkov Live, hodinový pořad s hudbou, zvukovými kolážemi, baletem, vizualizací, laserovou show a ohňostrojem, který byl uveden 3. 12. 2005 u příležitosti 200. výročí bitvy u Slavkova. Na jevištní scéně je posledním projektem Oldřicha Veselého hudba pro Odysseiu, představení Městského divadla Brno, z televizní tvorby je v dobré paměti seriál Detektiv Martin Tomsa.    
Diskografie
Xantipa (LP speciál se skupinou Synkopy 61, Panton 1974);
Formule 1 (LP speciál se Synkopami 61, Panton 1975);
Svitanie (se skupinou M. efekt, Opus 1977, reedice Sony Music Bonton 1998);
Svět hledačů (se skupinou M. efekt, Panton 1979);
Sluneční hodiny (se Synkopami, Panton 1981, reedice Sony Music Bonton 1999);
Křídlení (se Synkopami, Panton 1983, reedice Sony Music Bonton 2001);
Zrcadla (se Synkopami, Panton 1985, reedice Sony Music Bonton 2000);
Flying Time (se Synkopami, Panton/Artia 1986, reedice Sony Music Bonton 2001);
Dlouhá noc (Panton 1990, reedice Sony Music Bonton 2000);
Válka je vůl (The Best Of Synkopy 61, FT Records 1995);
Válka je vůl Vol. 2 (hity 1967–1979, FT Records 1996);
Válka je vůl Vol. 3 (dosud nevydané snímky a rarity, FT Records 1996);
Samá voda, přihořívá... (FT Records, 2003).
Literatura
I. Lexika
EJ (heslo Mikuláš Bek).
Balák, Miroslav & Kytnar, Josef: Československý rock na gramofonových deskách, Indies Records 1998. 
 
II. Ostatní
Černý, Jiří: Polyfonikové moravského beatu (Melodie 1975, č. 1, s. 5).
Černý, Jiří: Formule 1 (recenze, Melodie 1976, č. 2, s. 62).
Skalka, Miloš: Synkopy po dvaceti letech (Gramorevue 1981, č. 12).
Kravka, Jaroslav: Synkopy „82“ (Melodie 1982, č. 4, s. 101).
Zbořilová, Martina: Synkopy v zrcadlech času (Gramorevue 1986, č. 4, s. 9).
Tůma, Jaromír: Oldřich Veselý přátelí s počítačem (Mladý svět 1986, č. 32, s. 31).
Tůma, Jaromír: Devátá Oldřicha Veselého (Mladý svět 1989, č. 48, s. 31).
Foret, Miroslav: Synkopy po třiceti letech (Melodie 1990, č. 8, s. 236).
Fiala, František: Dlouhá noc (recenze, Melodie 1991, č. 2, s. 28).
Veselý, Oldřich: Válka je vůl (The Best Of Synkopy 61) – sleeve-note, FT Records 1995.
Lindaur, Vojtěch a Konrád, Ondřej: Bigbít (Praha 2001, s. 82, 88).
Kofroň, Leoš: Křídlení (recenze, Rock & Pop 2002, č. 4).

www.oldrichvesely.cz
 
Jaromír Tůma
Datum poslední změny: 9.2.2009