Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Nová Česká píseňTisk


Charakteristika: Komorní pěvecký smíšený sbor

Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1990
Text

Nová Česká píseň, komorní pěvecký smíšený sbor, zahájení činnosti 1990, Plzeň.
 
Sbor vznikl v rozdělením sboru Česká píseň a jejím sbormistrem se stal Zdeněk Vimr. Prvním úkolem nově ustaveného tělesa bylo nastudování Korunovační mše Wolfganga Amadea Mozarta, kterou sbor zpíval v Plzni a poté na festivalu v Kladrubech u Stříbra. V podzimních měsících se účastnil mezinárodní soutěže v Jihlavě, kde získal druhé místo a ocenění za nejlepší provedení povinné skladby i za nejlepší dirigentský výkon. V kostele sv. Bartoloměje v Plzni zpívala Nová Česká píseň spolu s Plzeňským rozhlasovým orchestrem a sólisty při bohoslužbách za padlé hrdiny druhé světové války Mši D dur Antonína Dvořáka (1991). V létě téhož roku absolvovala rozsáhlý zájezd do Francie a Belgie s programem české hudby. Dvořákova Mše zazněla také na závěr 34. ročníku sborového umění v Jihlavě, kde se na provedení podílela se sborem Amicitia a Státní filharmonií Brno. Pro Vánoce vybral Zdeněk Vimr osvědčenou Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby a Pastorální mši Františka Xavera Brixiho. V květnu roku 1993 se Nová Česká píseň zúčastnila mezinárodní sborové soutěže v německém Nidderau, kde ji porota zařadila do zlatého pásma. Na základě tohoto úspěchu byl sbor pozván i na 5. ročník Mezinárodních sborových dnů v německém Mainhausenu. Koncem prázdnin účinkoval v Dánsku a Švédsku a v září provedl na zámku Kozel u Plzně opakovaně Lužanskou mši Antonína Dvořáka. V listopadu obsadil v Jihlavě na soutěži opět první místo. Rok 1994 zahájil sbor vystoupením na Pražských sborových dnech, kde byl zařazen do zlatého pásma se zvláštní cenou za provedení skladby Zdeňka Lukáše Quis potest dicere. V dubnu se konal koncert z díla Zdeňka Lukáše spojený s besedou se skladatelem. Na základě vítězství v Jihlavě (v roce 1993) byl sbor pozván v roce 1994 do Španělska, kde se zúčastnil mezinárodního festivalu. Koncertoval již cestou a kromě účinkování na festivalu uspořádal několik dalších vystoupení.
Doma se podílel na zahajovacím koncertě Smetanovských dnů, kde společně s hostujícím japonským sborem a tehdejším Plzeňským rozhlasovým orchestrem provedl Dvořákovo Te Deum a Smetanovu kantátu Česká píseň. Velkou událostí bylo nastudování Requiem Zdeňka Lukáše, které vzbudilo zájem doma i v zahraničí. V říjnu 1996 účinkoval na Pražských sborových dnech, kde jeden z večerů věnoval skladbám Zdeňka Lukáše včetně Requiem. V letních měsících roku 1997 provedla Nová Česká píseň s orchestrem Atlantis z Prahy vybrané árie a sborové scény z oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela. Skladbu opakovala v Praze. Vystoupila také na festivalu Dvořákův karlovarský podzim a s řadou sólistů pak uvedla Vánoční oratorium Camila Saint-Saënse. V létě 1998 hostovala ve Spolkové republice Německo, kde na přání pořadatelů premiérovala Dies Irae Zdeňka Lukáše komponované pro smíšený sbor, klavír a bicí nástroje a zajela také do Francie. Doma se sbor zúčastnil nesoutěžního festivalu v Jihlavě a festivalu Dvořákovo léto ve Velvarech, kde uvedl pořad pravoslavných liturgických zpěvů. Za osobní účasti Zdeňka Lukáše se koncem září konal v Plzni koncert z jeho tvorby a vzápětí Nová Česká píseň odjela do Rakouska, kde zpívala na mezinárodním hudebním festivalu ve Steyeru. Navíc uspořádala i další koncerty a v tamním kostele provedla spolu s Jihočeskou filharmonií z Českých Budějovic Lužanskou mši Antonína Dvořáka. Koncert natáčela rakouská televize. Rok 1999 zahájila celovečerním koncertem pro Kruh přátel hudby v Kralupech nad Vltavou. V podzimních měsících sbor znovu navštívil Francii, kde dokonce v několika městech provedl s profesionálním orchestrem řízeným dirigentem Michelem Moureau Velkou mši c moll Wolfganga Amadea Mozarta. Součástí každého koncertu bylo samostatné vystoupení sboru. Během zájezdu se uskutečnily ještě dva zcela samostatné koncerty.
V roce 2000 si sbor kromě mnoha jiných pořadů připomněl desáté výročí svého trvání. Prázdniny vyplnil velkým zájezdem do Spojených států amerických, kde uspořádal sedm koncertů. Kromě jiného zpívala Nová Česká píseň opět v Jihlavě, kde v soutěži získala první místo. Plzeňský sbor mezinárodní festival dokonce zahajoval, a to Mší c moll Wolfganga Amadea Mozarta. Orchestrální složky se ujala Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou Michela Moureau, sóla zpívali profesionální umělci. Plzeňští na festivalu zvítězili a za odměnu ho celý svým vystoupením také uzavřeli. Z Jihlavy zajel sbor do Nymburka, kde účinkoval na tamním festivalu Bohuslava Matěje Černohorského, a kde znovu zpíval zmíněnou Mši c moll. Vystoupení bylo i součástí oslav desátého výročí založení Západočeské univerzity v Plzni. V červnu roku 2002 uspořádal pořad renesanční hudby a pro americké zájemce připravil kompaktní disk českých lidových písní, vánočních koled a tvorby soudobých českých komponistů. V podzimních měsících hostoval na mezinárodním sborovém festivalu ve Vlachově Březí. Vrcholnou událostí roku byl umělecký zájezd s českou hudbou do Anglie a Belgie.
Sezonu jubilejního roku padesátého výročí trvání České písně uzavřel sbor účastí na tradičním festivalu sborového umění v Jihlavě, kde vedle spoluúčasti na zahajovacím koncertě měl samostatný pořad připravený na objednávku. Zazněly tu České madrigaly Bohuslava Martinů a ve světové premiéře dvě kompozice skladatelů z USA a Kanady oceněné v jihlavské skladatelské soutěži. Koncert uzavřel skladbou Zdeňka Lukáše Pocta tvůrcům. Na pozvání zpíval opět na festivalu v Anglii, a to především českou tvorbu: Lužanskou mši Antonína Dvořáka a skladby Zdeňka Lukáše, jejichž vrchol tvořilo Requiem.
Diskografie
Diskografie (výběr)
 
Zdeněk Lukáš: Compositions for Chorus (Clarton 1994);
Zdeněk Lukáš: Requiem per coro místo (Clarton 1995);
Vánoce Evy Pilarové (Tommü records 1996);
Potěšení. České lidové písně ve sborových úpravách Z. Lukáše a J. Krčka (Edit 2001);
Czech Choral Music (Aliance Publications, Inc. USA 2001);
Zdeněk Lukáš: Te Deum. Sacred Works for Chorus (Clarton 2003);
Zvěstujeme vám radost. České vánoční koledy (Clarton 2005).
Literatura
Fiala, Jaroslav: Úspěšné půlstoletí pěveckého sboru Česká píseň (Plzeň 2004).
 
Jaroslav Fiala
Datum poslední změny: 19.5.2008