Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Tobis, KarelTisk

(Pavlík, Karel)

Charakteristika: Spisovatel, textař a libretista

Datum narození/zahájení aktivity:5.7.1903
Datum úmrtí/ukončení aktivity:8.10.1949
Text
Literatura

Tobis, Karel (vl. jm. Pavlík, Karel), spisovatel, textař a libretista, narozen 5. 7. 1903, Praha, zemřel 8. 10. 1949, tamtéž.

Pracoval jako úředník pražského magistrátu. Byl jedním ze čtveřice pražských autorů libret, dalšími členy byli Václav Mírovský, Václav Špilar a Václav Rohan. Na počátku dvacátých let 20. století psali skeče, komické výstupy a kupletové texty pro zábavní podniky v Praze. V sezóně 1924/25 uvedli v kabaretu Babylon svou první hru Mizí stará Praha. Později autorsky spolupracovali s komiky Járou Kohoutem a Ferencem Futuristou, zejména při přípravě revue pro divadlo Rokoko. Ačkoli tvořili většinou kolektivním způsobem, jednotlivě se dostávali i k náročnější práci v operetním sboru. Tobis ve spolupráci s Václavem Rohanem a Járou Kohoutem napsali verše a libreto k Moorově operetě Jeho krásná neznámá (premiéra 24. 4. 1926, Vinohradská zpěvohra). Tobis sám je autorem zpěvního textu k hudební komedii Emana Fialy Bílý kavalír aneb Jak se Jim Piendick pokanadil (premiéra 20. 9. 1930, Vinohradská zpěvohra). Autorská čtveřice také překládala operetní díla. Těžiště jejich umělecké práce od třicátých let spočívalo ve vlastní operetní tvorbě. Začali spolupracovat se skladatelem Jaroslavem Benešem, jemuž napsali libreto ke všem šestnácti operetám, s výjimkou dvou (Já + on =ona a Píseň domova), někdy pod společným pseudonymem Vladimír Tolarský. Dále se podíleli na dvou operetách Jaroslava Jankovce. Po osvobození spolupracovali na dvou operetách Josefa Stelibského. Vedle operet se podíleli ve třicátých a čtyřicátých letech také na tvorbě filmových scénářů (např. Fidlovačka, Když struny lkají a jiné), rozhlasových pořadů a množství písničkářských textů. Tobisovým úmrtím se čtveřice rozpadla i umělecky.

Literatura
EJ.

Jana Sobotková
Datum poslední změny: 12.3.2008