Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Clarinet FactoryTisk

(České klarinetové kvarteto; CCQ)

Charakteristika: Klarinetové kvarteto

Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1993
Text

Clarinet factory (České klarinetové kvarteto; CCQ), klarinetové kvarteto, zahájení činnosti 1993, Praha.

Původní název České klarinetové kvarteto vznikl roku 1993 jako pojmenování skupiny čtyř studentů pražské AMU oboru klarinet. V prvních letech existence si těleso budovalo repertoár ze skladeb určených pro své obsazení a z transkripcí klasických děl. Zlomovým okamžikem se stala spolupráce s jazzovou vokalistkou Janou Koubkovou, po níž kvarteto počalo směřovat k improvizaci, jazzu a k fůzi různých žánrů. V tomto období vznikla potřeba původní tvorby. Příležitost k uplatnění svého kompozičního umění dostali členové kvarteta záhy při nahrávání hudby k americkému filmu Hidden Things, dále pak v autorské hudbě k divadelnímu představení Les a k baletu Kevel. Touha po provedení autorských skladeb se plně realizovala při natáčení vlastních alb Polyphony a Echoes from the Stone. Oba zmíněné projekty lze po hudební stránce jen s obtížemi jasně vymezit; nicméně skupina charakterizuje své hudební počiny jako „cross-over“. S uměleckým směřováním se rovněž vyvíjel název – původní České klarinetové kvarteto prošlo transformací na CCQ – Czech Clarinet Quartet až po současné Clarinet factory. Kvality ansámblu stvrzuje účast na předních domácích festivalech (Struny podzimu, Mezinárodní jazzový festival v Praze, a jiné), spolupráce s tělesy jako Filharmonie Brno a mimo jiné i vítězství v mezinárodní soutěži International Songwriters Competition 2005.
Charakteristický zvuk formace tvořený třemi klarinety, basklarinetem, v některých skladbách zpestřované Es-klarinetem nebo mozartovským basetovým rohem, a zejména jeho všestrannost, svádí ke kooperaci mnoho osobností na poli vážné i populární hudby. K nahrávání si jej přizvala například Radka Fišarová a David Uličník. K častým hostům kvarteta patří perkusionista Alan Vitouš a kontrabasista František Raba. V současnosti vystupuje Clarinet factory v obsazení: Jindřich Pavliš (klarinetista Pražské komorní filharmonie), Luděk Boura (člen Státní opery v Praze), Vojtěch Nýdl (člen Pražské komorní filharmonie a dechového souboru Afflatus Quintet, první klarinetista Symfonického orchestru Českého rozhlasu), Petr Valášek (basklarinetista a tenorsaxofonista v Orchestru Karla Vlacha).
Filozofie kvarteta by se dala stručně shrnout slovy jednoho ze členů sdružení, Jindřicha Pavliše: „Nechceme být jen interprety a klarinetisty. V klasice nebo jazzu jsme interprety, v improvizacích a nových mezižánrových projektech i tvůrci. Dříve jsme hráli na klarinety a aranžovali, teď víc improvizujeme, komponujeme, hrajeme i na jiné nástroje a zpíváme. Chceme být souborem, který má co sdělit. Ne muzeem!“
Diskografie
Tenerife Blues / Jana Koubková a České klarinetové kvarteto (Faust records 1997);
Echoes from Stone (Blackpoint Music 2003);
Radka Fišarová zpívá Edith Piaf pod pařížským nebem (Areca Multimedia 2004);
Polyphony (Clarton 2005);
Hladina Zvlněná/ David Uličník (Areca Multimedia 2006).
Literatura
Matějková, Jolana: Klarinet je ženská (Harmonie, 2005, č. 6) – rozhovor.

Aleš Kučírek
Datum poslední změny: 16.12.2008