Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Klán, JosefTisk


Charakteristika: Pěvec-basista

Datum narození/zahájení aktivity:8.2.1935
Datum úmrtí/ukončení aktivity:11.12.2012
Text
Literatura

Klán, Josef,pěvec-basista, narozen 8. 2. 1935, Příbram, zemřel 11. 12. 2012, Brno.

 

Vyučil se strojním zámečníkem ve strakonické Zbrojovce (1950–52) a poté studoval na Vyšší odborné škole strojnické v Písku. Pak ale převážily jeho umělecké sklony zděděné po otci, amatérském divadelníkovi, pěvci a režisérovi. Odešel do Prahy studovat zpěv na AMU u Dmitra Levitzkého a později u Zdeňka Otavy. Už za studií začal vystupovat v operních inscenacích (roku 1959 Mumlal ve Smetanových Dvou vdovách, roku 1960 Basilio v Rossiniho Lazebníku sevillském a další role). Vojenskou službu strávil v Uměleckém souboru ministerstva vnitra v Praze (1959–62). Po absolvování AMU získal první angažmá jako sólista v operním souboru Slezského divadla Zdeňka Nejedlého v Opavě (1962–63), poté zpíval v Moravském divadle v Olomouci (1963–65), až nakonec v roce 1965 přesídlil do Brna. Zde působil jako sólista v opeře Národního divadla dlouhých pětatřicet let, než odešel do důchodu (1965–2000). Hned zkraje svého angažmá zpíval u příležitosti slavnostního otevření nové budovy Janáčkova divadla postavy Jezevce a Faráře v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky v režii Miloše Wasserbauera a pod hudebním vedením Františka Jílka (2. 10. 1965). Pak už se jeho hudební kariéra začala rozvíjet rychlým tempem; operní posluchače i kritiku si získal svou sytou barvou hlasu, rozsáhlým hlasovým fondem a dramatickým přednesem. Během své hudební kariéry nastudoval 128 operních rolí v českých i světových operách; jeho repertoár sahal od barokní tvorby až po moderní autory. Objevil se ve více než třech tisících představení, z toho bylo přes dvě stovky premiér.

Z české tvorby proslul zejména rolemi v operách Smetanových (Kecal a Mícha v Prodané nevěstě, Beneš v Čertově stěně, Žalářník v Daliborovi, Kmet v Braniborech v Čechách, Mumlal ve Dvou vdovách, Malina v Tajemství, Chrudoš od Otavy v Libuši, Otec Paloucký v Hubičce), Dvořákových (Purkrabí v Jakobínu, Vodník v Rusalce, Lucifer v Čertovi a Káče, Patriarcha v Dimitrijovi) a Janáčkových (Farář a Jezevec v Příhodách Lišky Bystroušky, Duchovní v opeře Z mrtvého domu, Dikoj v Káti Kabanové, trojrole Sakristán, Lunobor a Domšík ve Výletech pana Broučka, Rychtář v Její pastorkyni). Zpíval též postavu Vitoraze ve Fibichově Šárce, Potemníka v Brouku Pytlíkovi Evžena Zámečníka, Minotaura v Ariadně Bohuslava Martinů, Teiresia v Antigoně Iši Krejčího, Třetího lupiče v Dámě a lupičích Ilji Hurníka, Třetího mnicha a Bruna kameníka při premiéře Dekameronu Jana Franka Fischera či Hrabala a Bogarda v Růži pro Johanku Otmara Máchy.

Ze světového repertoáru ztvárnil například postavu Mefista v Gounodově Faustovi a Markétce, Zachariáše ve Verdiho opeře Nabucco či Ramfise v Aidě, Lodovica v Othellovi a krále Filipa v Donu Carlosovi téhož autora, Basilia v Rossiniho Lazebníku Sevillském, Minotaura v Monteverdiho Ariadně, Rocca v Beethovenově Fideliovi, Gremina v Čajkovského Evženu Oněginovi či titulní roli i roli Varlaama v Musorgského Borisi Godunovovi; v Mozartových operách zpíval Bartola ve Figarově svatbě, Sarastra v Kouzelné flétně či Osmina v Únosu ze Serailu. Objevil se i jako Collin a Benoit v Pucciniho Bohémě či Strýc Bonz v jeho Madame Butterfly; z Wagnerových oper vystoupil například jako Reinmar von Zweter v Tannhäuserovi či jako Vít Pogner v Mistrech pěvcích norimberských.

Z novější tvorby stojí za zmínku jeho role Divadelního ředitele v opeře Lulu Albana Berga nebo basové sólo v oratoriu Jana z Arku na hranici Arthura Honeggera.

Kromě hostování na mnoha domácích i zahraničních operních scénách (Itálie, Řecko, Rakousko, Švýcarsko, Španělsko, Belgie a jinde) se věnoval také pedagogické činnosti – vyučoval zpěv na brněnské konzervatoři i na Hudební fakultě brněnské JAMU. Kromě toho koncertoval sólově (oratoria, kantáty, písně českých i světových skladatelů). Za svou uměleckou činnost získal v roce 1977 tvůrčí prémii Sekce pro tvůrčí činnost v oblasti divadla a rozhlasu Českého literárního fondu za roli Borise Godunova a za Rocca v Beethovenově Fideliovi.


Literatura

I. Lexika

Postavy brněnského jeviště I. 1884–1984 (Brno 1984).

 

II. Ostatní

http://operaplus.cz/josef-klan-1935-2012/

www.divadelni-noviny.cz/zemrel-josef-klan

 

Klára Kolofíková

Datum poslední změny: 4.5.2013