Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Adámek, OndřejTisk


Charakteristika: skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:9.3.1979
Text
DíloLiteratura

Adámek, Ondřej, skladatel, narozen 9. 3. 1979, Praha.

 

Studoval skladbu na pražské konzervatoři (Jiří Kollert, Bohuslav Řehoř), na AMU (Marek Kopelent) a na Národní hudební a taneční konzervatoři v Paříži (CNSMDP, Marco Stroppa, Guy Reibel, Fréderic Durieux, Marc-André Dalbavie). Zároveň absolvoval četné studijní pobyty u renomovaných skladatelů. Pro Adámkovu hudbu je příznačná koncentrace na jednoduchou myšlenku, která je však rozpracovávána sofistikovanými technikami s důrazem na neotřelou zvukovou barvu. Píše orchestrální, komorní i vokální skladby. Zajímá se o dech a puls, které jeho skladby evokují a poetizují. Rád spolupracuje se současnými choreografy. Do své hudby zpracovává i podněty z různých kultur (Bali, Nová Kaledonie, Japonsko, Andalusie…). V roce 2002 získal grant UNESCO, díky němuž spolupracoval s taneční skupinou Gaara (Nairobi) na představení Abila. Napsal skladby pro významné festivaly, jako Wittener Tage für neue Kammermusik, Donaueschinger Musiktage, Agora Festival (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique-IRCAM, Paříž), Lucerne Festival, Ars Musica, Les Musique či Varšavský podzim a pro soubory jako Klangforum Wien, Orchestre National dʼÎle de Francie, Les Percussions de Strasbourg, Ensemble Intercontemporain, Diotima Quartet, Barndenburger Symphoniker, Ensemble Orchestral Contemporain, Lucerne Festival Academy Orchestra a další.

Adámkovy skladby byly oceněny v mezinárodních soutěžích Prix de Bourges (2003), Prix Métamorphoses (Belgie 2002, 2004) ad., a také cenami jako Brandenburg bienále (2006), Prix Hervé-Dugardin (2009), Grand prix Tansman (Lodž 2010) či Prix George Enesco (2011).

Od roku 2001 žil Adámek v Paříži, kde se etabloval jako jeden z výrazných skladatelů své generace. Svůj obzor rozšiřuje pobyty v dalších zemích: v Japonsku (2005), v Madridu (dvouletý rezidenční pobyt, 2007–08), v Berlíně (na stipendium Německé akademické výměnné služby DAAD, 2010–11), v Indii (2012) a v Římě (Villa Medici, roční stipendium, 2014–15).


Dílo

Dílo hudební:

 

Un Souffle, une Ombre, un Rien (2000–2001, premiéra Paříž 2001) – elektroakustická skladba.

Inflexion, pro 2 saxofony (2001, vyd. Billaudot).

Gouttes, petites Gouttes, pro 18 nástrojů (2002–2003, premiéra Paříž 2003).

Cercle des Rythmes Vitaux (2003–2004, premiéra Brusel 2004) – elektroakustická skladba.

Strange Night in Daylight, pro 15 hudebníků (nebo více) a elektroniku (2002–2004, premiéra Paříž 2004).

Rapid Eye Movements, pro smyčcové kvarteto a elektroniku (2003–2005, premiéra Paříž 2005).

Silent Touches, pro baryton a 5 nástrojů (2005, premiéra Royaumont 2005).

Shiny or Shy, pro symfonický orchestr (2005–2006, premiéra Paříž 2006, vyd. Billaudot).

Jardin Perdu, pro 2 soprány, kontratenor a orchestr (2006, premiéra Paříž 2006).

Dusty Rusty Hush, pro symfonický orchestr (2007, premiéra Brandenburg 2007, tisk Billaudot) – objednávka Brandenburger Sinfoniker.

Fishbones, pro 6 hráčů na bicí nástroje (2007, premiéra Royaumont 2007) – objednávka Les percussionistes de Strasbourg.

Endless Steps, pro symfonický orchestr (2007, premiéra Lucerne Festival 2008, tisk Billaudot) – objednávka Lucerne Festival Academy.

Ombre Cri, pro trubku, sbor a symfonický orchestr (2007, vyd. Billaudot) – objednávka  Orchestre national d’île de France, premiéra Festival Ile de Découvert, Créteil (Francie) 2008.

Ca tourne ça bloque  pro 10 nástrojů a sampler (2007–2008, premiéra festival Agora, Paříž) – objednávka Integra.

Coups d’ailes, pro žesťové okteto v prostoru (2008, premiéra Lucerne Festival 2008) – objednávka Musée du Louvre a Lucerne Festival,

Sinuous Voices, pro 17–20 hudebníků nebo komorní orchestr (2004, revize 2009, premiéra Montréal).

Nôise, pro 27 nástrojů (2009, premiéra 2010 Paříž, vyd. Billaudot) – objednávka Ensemble Intercontemporain.

Imademo, pro soprán, violu a sampler (2009–2010, premiéra Les Musiques Festival, Marseille 2010).

B–low Up, pro 17 nástrojů (2009–2010, premiéra Wittener Tage für neue Kammermusik 2010) – objednávka Westdeutscher Rundfunk.

Lo que no’ contamo’ (Smyčcový kvartet č. 2) (2010, premiéra Donaueschinger Musiktage 2010, vyd. Billaudot) – objednávka Südwestrundfunk.

Chamber Nôise I, pro violoncello a kontrabas (2010, premiéra Paříž 2010, vyd. Billaudot).

Karakuri. Poupée Mécanique, pro ženský hlas a 14 nástrojů (2011, premiéra Besançon 2011, vyd. Billaudot).

Le Dîner. Peformance s textem, hereckou akcí a videem, pro 12 hudebníků kolem stolu, malířku malující během koncertu a dirigenta (2012, premiéra Paříž 2012, vyd. Billaudot) – státní objednávka (Francie).

Kameny, pro sbor (do 24 hlasů) a 16 nástrojů (text: Sjón, 2012, premiéra 2013, vyd. Billaudot) – objednávka Ensemble Intercontemporain.

Polednice, pro sbor a orchestr (text Karel Jaromír Erben, 2013, premiéra Varšavský podzim 2013, vyd. Billaudot) – objednávka mezinárodního festivalu Varšavský podzim.

Körper und Seele, pro „Airmachine“ (nástroj/skulptura, vytvořený skladatelem), video, sbor a orchestr (text Sjón, český lidový text, védická mantra, 2014, premiéra Donaueschinger Musiktage 2014, vyd. Billaudot) – objednávka Südwestrundfunk.

Literatura

Dobrovská, Wanda: [Polychoralum] (recenze CD, Harmonie [7], 1999, č. 7, s. 49).

Kratochvíl, Matěj: Mladá krev (HIS Voice 5, 2005, č. 6, s. 4–7).

Bakla, Petr: Ondřej Adámek (HIS Voice 7, 2007, č. 2, s. 24–25).

Matuszek, Petr: Novinky soudobé hudby III.. 9. Ondřej Adámek: Ombre Cri pour choeur, trompette solo et grand orchestre (Hudební rozhledy 62, 2009, č. 9, s. 46–47).

Herman, Josef: Zvuky se ozývají z různých stran. Tiká tiká nové hudební divadlo (Divadelní noviny 20, 2011, č. 12, s. 7).

Hulec, Vladimír: Tiká tiká nové hudební divadlo. Stop lovu tuleňů (Divadelní noviny 20, 2011, č. 12, s. 7).

http://ondrejadamek.com

http://czechmusic.org/osobnosti..vy_254

www.petrmatuszek.cz/publikacni-cinnost/ondrej-adamek

www.hisvoice.cz/clanek_154_ondrej-adamek.html

www.rozhlas.cz/vltava/vazhudba/_zprava/355311

http://zpravy.idnes.cz/cesti-tvurci-pripravili-v-berline-inscenaci-inspirovanou-lidmi-kteri-sedi-doma-u-internetu-a-chteji-irg-/zpr_archiv.aspx?c=A110220_110814_kavarna_chu

 

Mojmír Sobotka

Datum poslední změny: 12.8.2015