Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Haase, MilošTisk


Charakteristika: skladatel a hudební publicista

Datum narození/zahájení aktivity:21.5.1948
Text
DíloLiteratura

Haase, Miloš, skladatel a hudební publicista, narozen 21. 5 1948, Rychnov nad Kněžnou.

 

O hudbu se zajímal od dětství, základní hudební vzdělání získal na Lidové škole umění v Rychnově nad Kněžnou a v Hradci Králové. Souběžně s vysokoškolským studiem architektury byl ve skladbě soukromým žákem Miloslava Kabeláče. V roce 1971 absolvoval kurs elektroakustické hudby v tehdejším Československém rozhlase (učitelé Miloslav Kabeláč, Vladijmír Lébl, Eduard Herzog). Vedle komponování se soustavně zabývá i hudební publicistikou jako autor textů do koncertních programů (Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Pražské jaro), článků v odborném tisku a pořadů pro rozhlas. Od roku 1996 pravidelně spolupracuje se Studiem N hudební a taneční fakulty AMU. Miloš Haase patří mezi zakládající členy sdružení Ateliér 90, působil jako poradce festivalového výboru Pražské jaro (1997–2000) a člen výboru Nadace Český hudební fond (1999–2009). Řada jeho skladeb byla oceněna ve skladatelských soutěžích (Plzeň, Jirkov, Jihlava, Hilversum, Heidelberg), provedena doma i v zahraničí (Hilversum, Heidelberg, Amsterdam, Riga). Skladba pro bicí nástroje a elektroniku Ormai byla v roce 2002 provedena na festivalu Varšavský podzim).


Dílo

Dílo hudební (výběr):

 

Instrumentální skladby

Větrná růžice pro čtyři hráče na bicí nástroje v prostoru (1973).

Capriccio per I Due Boemi pro basklarinet a klavír (1973).

Impromptu pro marimbu a harfu (1974).

Ozvěny pro altsaxofon a vibrafon (1983).

Zahrada, pro komorní orchestr (1995).

Kvartet pro klarinet and smyčcové trio (1996, CD Atelier II, Praha: Český rozhlas 1999).

Setkávání (Incontri), pro lesní roh sólo (1997).

Mlčení sirén pro klarinet sólo, smyčcové trio, flétnu a klavír (1998, revize 2008).

Ormai pro bicí nástroje a elektroniku (1999).

...a riveder le stelle..., pro komorní orchestr (2000).

Hermes pro flétnu sólo (2001).

Mobile in mobili pro komorní soubor (2010).

 

Vokální skladby

Písničky s flétnou, pro dětský sbor a flétnu (1981, premiéra Klub pracujících v Jirkově 1982).

Písničky při base, pro dětský sbor a kontrabas (1982).

Čtyři dětské sbory na slova Vítězslava Nezvala (1983).

Slóvce M, pro komorní smíšený sbor a bicí nástroje na slova staročeské písně (1984).

Almae paci, cantata per due cori a cappella (1985).

Panorama Prahy pro velký smíšený sbor a cappella na slova Miroslava Holuba (1985).

Pražská domovní znamení, pro dva dětské sbory a vibrafon na slova Vítězslava Nezvala (1985).

Podobenství, pro alt a saxofonové kvarteto na text Franze Kafky (1994).

Llama del amor viva, pro mezzosoprán, klarinet a violu (2004).

 

Melodramy

Zvláštní radost žít. Melodram pro recitátora a altovou flétnu, slova Sandro Penna (2009).

Tři legendy pražské. Melodram pro recitátora, flétnu a kytaru, slova Josef Svátek (2012).

Elektroakustické skladby

Per aspera ad astra (1969).

Atlantis (1969).

Sfumato (1971).

Epos (1973, revize 1980).

Ormai (1998).

 

Dílo literární:

 

Dvakrát Studio N (Hudební rozhledy 58, 2005, č. 1, s. 16–17).

Česká filharmonie již potřetí uvádí Pražské premiéry (Rudolfinum Revue 5, 2005/2006, č. 2, s. 43–44) – spoluautor Václav Riedlbauch.

Mysterium času (o skladbě Miloslava Kabeláže, Rudolfinum Revue 6, 2006/2007, č. 1, s. 7–8).

Luciano Berio. Hudba je vše, co se jako hudba poslouchá (His Voice 7, č. 1, s. 22–25).

Novinky soudobé hudby 3. Jan Klusák: Axis temporum pro velký orchestr (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 3, s. 50–51).

Pražské premiéry (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 5, s. [10]–13) – spoluautoři Miloš Pokora a Vladimír Říha.

Novinky soudobé hudby 5. Ivana Loudová: Sinfonia numerica pro komorní orchestr (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 5, s. 13).

Rozhovory duše s Bohem (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 11, s. 13) – recenze koncertu duchovní hudby.

Novinky soudobé hudby 11. Hanuš Bartoň: Symfonický obraz pro velký orchestr Po západu slunce (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 11, s. 48–49).

Karl Amadeus Hartmann (Rudolfinum Revue 7, 2007/2008, č. 3, s. 27–29).

Novinky soudobé hudby 2. Jan Málek: Sinfonia III per B (Hudební rozhledy 61, 2008, č. 2, s. 48–49).

Exotičtí ptáci Oliviera Messiaena (Rudolfinum Revue 8, 2008/2009, č. 1, s. 19–21).

Pierre Boulez a Ensemble intercontemporain (Hudební rozhledy 63, 2010, č. 7, s. 29). 

Literatura

www.umeleckabeseda.cz/umelecka–beseda/seznam–clenu/haase–milos–

 

Mojmír Sobotka

Datum poslední změny: 23.8.2015