Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Adler, KurtTisk


Charakteristika: Dirigent

Datum narození/zahájení aktivity:1.3.1907
Datum úmrtí/ukončení aktivity:21.9.1977
Text
DíloLiteratura

Adler, Kurt,, dirigent, narozen 1. 3. 1907, Jindřichův Hradec, zemřel 21. 9. 1977, Butler (Missouri, USA).

Kurt Adler
se narodil v dvojjazyčné židovské rodině. Mládí a studia strávil ve Vídni, kde studoval u Ferdinanda Folla na kapelníka a současně hudební vědu u Guida Adlera a Roberta Lacha. Během svého života působil na hlavních operních scénách v Berlíně, Praze, Vídni a Kyjevě, New Yorku, Mexiku, Coloradu a Hollywoodu.
Své první místo kapelníka získal již ve dvaceti letech ve Státní opeře v Berlíně u Ericha Kleibera. Z Berlína odešel v roce 1928 do Prahy do Nového německého divadla. Zde působil celé tři divadelní sezóny. Poté se v roce 1932 vrátil zpět do Berlína. V roce 1933 krátce působil ve Vídni, odkud odešel nejprve do Kyjeva, kde působil v Kyjevské Státní opeře jako dirigent, a poté v letech 1935–37 ve Stalingradu, kde ve svých 28 letech založil Stalingradskou filharmonii. V roce 1938 emigroval do Spojených států. Nejprve provozoval Bachovy koncerty ve Friendship house v New Yorku v letech 1938–43. Od roku 1943 působil jako sbormistr v Metropolitní opeře v New Yorku až do roku 1973 a v letech 195168 zde působil jako dirigent. Vystupoval také jako hostující dirigent v Mexiku, Coloradu a Hollywoodu.
Mimo svou dirigentskou činnost uvedl v USA mnoho hudebních pořadů, které se věnovaly různým odvětvím hudby, především pak opeře. Své poznatky korepetitora přednesl ve své knize The Art of Accompanying and coachiing: Italian, French, Spanish, German (1965), kde se především zaobíral problematikou cizojazyčné pěvecké literatury. Stal se jedním z pilířů novodobé světové operní scény a respektovanou hudební autoritou. Vybral, zaranžoval pro klavírní doprovod a publikoval 2789 stran partitur světových hudebních děl. Kurt Adler byl schopen s většinou umělců hovořit v jejich mateřštině. Jeho rodnými jazyky byla němčina a čeština, dále hovořil anglicky, francouzsky, italsky a rusky (na Ukrajině a v Rusku strávil pět let). Otevřeně se hlásil ke své původní vlasti a během druhé světové války ve Spojených státech propagoval a podporoval československou kulturu a český protinacistický odboj. Jeho uměleckým krédem bylo přesvědčení, že hudba má obohacovat duchovní a morální hodnoty člověka.


Dílo

Dílo hudební

Song of Many Wars. From 16th to 20th Century (New York 1942).
The Art of Accompanying and Coaching (Minneapolis 1965, 21971).
Phonetics and Diction in Singing (Minneapolis 1967, London 21968).

Literatura

I. Lexika
Gerigk, Herbert, Stengel, Theophil: Lexikon der Juden in der Musik (Berlin 1940, s. 17).
Brockhaus-Riemann.
Frank/Altmann, Kurzgefasstes Tonkünstler-Lexikon (Wilhelmshaven 1974, s. 5).
LdM.
Österreichisches Musiklexikon, Band 1 Abbado-Fux (Wien 2002, s. 8).
Deutsche Biographische Enzyklopädie der Musik (Mnichov 2003, s. 5).

http://www.neuhaus.cz
http://www.oxfordmusiconline.com


II. Ostatní
Die vertreibung des Geistigen aus Österreich: Zur Kulturpolitik des Nationalsozialismus: Ausstellung Jänner/Februar 1985 (Wien 1985).
Orpheus im exil: Die Vertreibung der österreichischen Musik 1938–1945 (Wien 1995).

Lucie Sýkorová

Text

Datum poslední změny: 19.1.2010