Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Fischer, GézaTisk


Charakteristika: pěvec-barytonista a hudební pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:25.3.1899
Datum úmrtí/ukončení aktivity:4.3.1963
Text
Literatura

Fischer, Géza (Fišer), pěvec-barytonista a hudební pedagog, narozen 25. 3. 1899, Temešvár (Rumunsko), zemřel 4. 3. 1963, Brno.

 

Narodil se do hudebnické rodiny (otec kapelníkem vojenské hudby, člen České filharmonie a orchestru opery Národního divadla). Již v mládí zpíval v dětském sboru vídeňské Lidové opery (Volksoper). Po studiu na obchodní akademii ve Vídni a v Praze studoval zpěv na doporučení Alexandra Zemlinského u Maxe Kleina (1921) v Praze, u profesora Ulanowského ve Vídni a Salvatore Salvatiho v Salcburku. První angažmá přijal u německého divadla v Praze 1922/23 (Královský hlasatel – Lohengrin, Silvio – Komedianti, Valentin – Faust). Ve Slovenském národním divadle v Bratislavě působil pod Oskarem Nedbalem (1923–29). Ztvárnil zde zejména role v operách Wolfganga Amadea Mozarta (Almaviva – Figarova svatba), Giuseppe Verdiho (Giorgio Germont – La traviata), Bedřicha Smetany (Přemysl – Libuše, Vok – Čertova stěna), Antonína Dvořáka (Šujskij – Dimitrij, Bohuš – Jakobín), Vítězslava Nováka (Mlynář – Lucerna) a slovenských autorů. V letech 1929–63 působil v brněnské opeře, kde nastudoval přibližně 150 rolí (například Evžen Oněgin – Evžen Oněgin, Sharpless – Madame Butterfly, Rigoletto – Rigoletto, Posa – Don Carlos, Jeleckij – Piková dáma, Wolfram von Eschenbach – Tannhäuser, Umělec/Oblačný/Vacek Bradatý – Výlety pana Broučka, Bohuš z Harasova – Jakobín, Vladislav – Dalibor, Tausendmark – Braniboři v Čechách, Kalina – Tajemství). Ztvárnil také řadu úloh komických (Don Carlos – Zásnuby v klášteře, Malatesta – Don Pasquale) a rolí ze soudobého repertoáru (Švanda – Švanda dudák, Jochimus – Šarlatán, Ježíš/Tomeš – Veronika). Uměleckou noblesu, ušlechtilost a citlivou hereckou interpretaci uplatnil zejména v rolích pro lyrický baryton. Vynikal schopností proniknout psychologicky do ztvárněné role. Během druhé světové války byl vězněn. Získal vyznamenání Za vynikající práci (1954) a titul zasloužilý umělec (1959). Pedagogicky působil na JAMU.


Literatura

I. Lexika

PHSN.

ČSHS.

Dufková, Eugenie – Srba, Bořivoj: Postavy brněnského jeviště 1 (Brno 1984).

Kolektiv autorů: Malá československá encyklopedie (Praha 1984–87).

Janota, Dalibor – Kučera, Jan: Malá encyklopedie české opery (Praha 1999).

 

II. Ostatní

Hoza, Štefan: Opera na Slovensku (Martin 1953–54).

Krtička, Stanislav: Brněnská hudební epocha (Brno 1954, strojopis).

Šlapanská, Eva: Před lety (Aplaus 5, 2004, č. 3, s. 12–13).

Konečná, Jana: Z divadelní historie. Václav Halíř, Géza Fischer (Kam v Brně 48, 2004, č. 3, s. 7–8).

http://aleph.vkol.cz/rego/rg0325.htm

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=2481

www.ndbrno.cz/modules/theaterarchive/?h=person&a=detail&id=5923

http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Umelec.aspx&ju=7090&sz=0&abc=F&pn=356affcc-f301-3000-85ff-c11223344aaa

http://operaplus.cz/brnenska-breznova-jubilea-vaclav-halir-a-geza-fischer/

 

Radek Poláček

Datum poslední změny: 15.3.2016