Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Ansorge, Conrad Eduard ReinholdTisk


Charakteristika: Klavírista a skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:15.10.1862
Datum úmrtí/ukončení aktivity:13.2.1903
Text
DíloLiteratura

Ansorge, Conrad Eduard Reinhold, klavírista a skladatel, narozen 15. 10. 1862 Bučina (z. l.), zemřel 3. 2. 1903, Berlín.

Studoval gymnázium v Landshutu. Poté odešel na konzervatoř v Lipsku (1880–82). V letech 1885–86 byl Lisztovým žákem ve Výmaru, kterého v roce 1886 doprovázel na jeho cestě do Říma. Po svém koncertním turné po Spojených státech v roce 1891 se vrátil do Výmaru, kde se oženil s Mergarethe Wegelin, která se později stala rovněž významnou klavíristkou a pedagožkou. V roce 1895 oba manželé odešli do Berlína, kde se Ansorge stal profesorem Klindworth-Scharwenkovy konservatoře. Od roku 1920 vedl klavírní mistrovské oddělení na německé hudební akademii v Praze. Často vystupoval s Českou filharmonií, především v dobách jejích počátků.
Conrad Ansorge byl vynikajícím interpretem Beethovenových a Schubertových klavírních skladeb, k čemuž přispěla hlavně oduševnělost a hluboká emotivnost jeho hry, svými programy i výkony se vymykal běžné virtuositě.


Dílo

Vokální hudba
Amaranth Waldeslieder op. 2;
Osm písní op. 10;
Sedm zpěvů op. 11;
Pět zpěvů op. 14;
Pět písní op. 15;
Weidenwald op. 16;
Pět písní op. 17;
Vigilien op. 12;
Žňové písně op. 18;
Přísloví a jiné Goetheho básně op. 19;
Dvě písně op. 7;
Písně a zpěvy op. 22;
Písně a zpěvy op. 26;
Requiem pro mužský sbor a orchestr op. 25.

Orchestrální dílo
Symfonie (Orfeus) op. 5;
Klavírní koncert op. 28.

Komorní dílo
Smyčcový sextet op. 9;
Smyčcová kvartet A dur op. 20;
Sonáty pro violoncello a klavír d moll op. 24.

Hudba pro klávesové nástroje
Traumbilder;
Balada d moll;
Traumbilder op. 3;
Balada op. 4;
Valse impromptu op. 6;
Traumbilder op. 8;
Sonáta f moll op. 1;
Sonáta c moll op. 21;
Sonáta A dur op. 23;
Traumbilder op. 27.

Literatura

I. Lexika
PHSN.
Brockhaus-Riemann.
MGG2.
LdM.
NewGrove2.
Schlesisches Musiklexikon (Augsburk 2001, s. 11).
Deutsche Biographische Enzyklopädie der Musik (Mnichov 2003, s. 24).

II. Ostatní
Seidl, Arthur: Moderner Geist in der deutschen Tonkunst, (Berlin 1900, Regensburg 1912, s. 156–159).
Niemann, Walter: Meister des Klaviers (Berlin 1921).
Seidl, Arthur: Conrad Ansorge (in: Neuzeitliche Tondichter und zeitgenössische Tonkünstler, Regensburg 1926, s. 13–31).
Schellenberg, Ernst Ludwig: Conrad Ansorge (Die Musik, 20, 1927–8, s. 578–581).
Breithaupt, Rudolf Maria: Conrad Ansorge zum Gedächtnis (Die Musik, 22, 1929–30, s. 519–520).
Dehmel, Richard: Dichtungen, Briefe, Dokumente, herausgegeben von P. J. Schindler (Hamburg 1963, s. 267).
Brinkmann, Reinhold: On the Problem of Establishing Jugendstil as a Caterogy in the History of Music with a Negative Plea (in: Art nouveau, Jugendstil and the music of the Early 20th Century, Adeleide 1979, Adelaide 1984, 29–30; 45–46).
Schmierer, Elisabeth: Konrad Ansorge: Ein Liedkomponist der Jahrhundertwende (in: Musik als Text. Bericht über den Internationalen Kongreß der Gesellschaft für Musikforschung Freiburg im Breisgau 1993, Kassel 1999, s. 418–424).
 

Lucie Sýkorová

Text

Datum poslední změny: 19.1.2010