Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Červenková, KittyTisk

(Marie)

Charakteristika: Houslistka

Datum narození/zahájení aktivity:14.10.1904
Datum úmrtí/ukončení aktivity:28.12.1983
Text
Literatura

Červenková, Kitty (vl. jm. Marie), houslistka, narozena 14. 10. 1904, Praha, zemřela 28. 12. 1983, tamtéž.

Dcera vojenského kapelníka, který byl jejím prvním učitelem hudby. Studovala na pražské konzervatoři u Jana Mařáka (1914–21) a na mistrovské škole u Karla Hoffmanna (1929–33). Hrála v orchestru Východočeského divadla (1926–27), v symfonickém orchestru pražského rozhlasu (1927–28), byla koncertní mistryní Velké operety Praze (1929–34) a učitelkou Městské hudební školy v Praze (1943–45). Od 14 let koncertovala v Čechách, na Moravě i v zahraničí (Itálie 1921 – 40 koncertů, 1922, 1924, 1930, Německo 1923, Lotyšsko a Holandsko 1924, Paříž 1928, Budapešť 1928, Švýcarsko 1929). V Praze debutovala 6. 1. 1918 s Českou filharmonií, s níž provedla 18. 1. 1919 s neobyčejným úspěchem houslové koncerty Pjotra Iljiče Čajkovského a Antonína Dvořáka. V Československém rozhlase, kde byla uznávána za jednu z nejlepších houslistek, účinkovala v letech 1925–53 ve více než 300 pořadech, hrála premiéry nově objevených koncertů Josepha Haydna (C dur) a Wolfganga Amadea Mozarta (D dur). Se svým doprovazečem Jaroslavem Vojtkem (známý především jako varhaník) hrávala v populárních rozhlasových pořadech, přenášených též (od roku 1930) z biografu Beránek. Po druhé světové válce vystupovala často na koncertech různých organizací pro mládež a pracující. Svou koncertní činnost ukončila roku 1954 pro vážné onemocnění. V jejím repertoáru bylo celé houslové dílo Nicoly Paganiniho, které jí bylo blízké svým žárem a démoničností, ale se stejným zaujetím a úspěchem hrála díla Archangela Corelliho, Johanna Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena a dalších mistrů uplynulých epoch. Věnovala se též hojně soudobé české hudbě (Josef Bohuslav Foerster, Leoš Janáček, Vítězslav Novák, Ladislav Vycpálek, Boleslav Vomáčka, Rudolf Karel, Bohuslav Martinů, Josef Bartoš, Silvestr Hipman, Vilém Petrželka, Jan Kunc, Jaroslav Křička, Vítězslava Kaprálová, Emil Hlobil) i zahraniční (Ottorino Respighi, Igor Stravinskij, Dmitrij Šostakovič, Sergej Prokofjev, Pančo Vladigerov, Aram Chačaturjan). Na gramodesky Supraphon nahrála v roce 1952 skladby Františka Bendy, Václava Jana Tomáška a Františka Ignáce Tůmy. Napsala houslové skladby Píseň beze slov a Ukolébavka, uvedené v rozhlase 1931.


Literatura

I. Lexika
OSNND.
PHSN.
ČSHS.

II. Ostatní
Pičman, Otakar: Kitty Červenková (Za hudebním vzděláním 4, 1928–29, č. 6–7, s. 95–96).
Patzaková, Anna J.: Prvních deset let Československého rozhlasu (Praha 1935, s. 76, 176, 219, 312, 396, 489, 500, 507, 516, 563).
Žídek, František: Přehledné dějiny českého houslového umění (Vyškov 1940, s. 112–113).
Žídek, František: Čeští houslisté tří století (Panton Praha, 1982, s.  179–180).
Hudební rozhledy 37, 1984, č. 3, s. 114 [nekrolog].

Mojmír Sobotka

Text

Datum poslední změny: 21.1.2010