Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Hrdličková, HanaTisk

(Zavřelová)

Charakteristika: Pěvkyně-sopranistka

Datum narození/zahájení aktivity:18.12.1893
Datum úmrtí/ukončení aktivity:28.4.1982
Text
Literatura

Hrdličková, Hana, pěvkyně-sopranistka, narozena 18. 12. 1893, Liberec, zemřela 28. 4. 1982, Praha.

V Praze navštěvovala Vyšší dívčí školu, ale zároveň tíhla k hudbě. Hru na klavír a hudební teorii se učila v hudební škole Bohumila Šejnohy v Praze-Karlíně, zpěv studovala u Konrada Wallersteina, Gabriely Horvátové a Kristiny Morfové. Debutovala roku 1918 ve Vinohradském divadle pod vedením Otakara Ostrčila v roli Lidunky v opeře Viléma Blodka V studni. Krátce nato došlo k zániku této operní scény a ona přesídlila roku 1920 do Brna, kde ji přijal František Neumann díky jejímu výkonu v roli Barče ve Smetanově Hubičce. Byla angažována pro obor koloraturní subrety, pro nějž měla dobré předpoklady
– půvab, lehký a svěží projev a jasnou barvu hlasu. Zpívala i několik operetních úloh: Babušku Ivanovnu ve Straussově Posledním valčíku, Daisy ve Fallových Dolarových princeznách, Henriho v Audranově Loutce, Pylada v Offenbachově Krásné Heleně, Adélu ve Straussově Netopýrovi či Olympiu v Offenbachových Hoffmannových povídkách. Úspěšně interpretovala také jinošské role operního repertoáru: Petra v Novákově Zvíkovském raráškovi (1921), Yniolda v české premiéře Debussyho opery Pelléas a Mélisanda (1921), Oskara ve Verdiho Maškarním plese (1922) nebo Kuchtíka ve Dvořákově Rusalce (1924). Z klasických operních úloh proslula jako Marcellina v Beethovenově Fideliu (1920), Mussetta v Pucciniho Bohémě, Zelida v Adamově Kdybych byl králem (1921), Despina v Mozartově Cosi fan tutte (1923) a Zuzanka v Mozartově Figarově svatbě (1921). Z českých skladatelů se uplatnila zejména v dílech Bedřicha Smetany (Vlčenka v Braniborech v Čechách, Esmeralda v Prodané nevěstě, Lidka ve Dvou vdovách, Blaženka v Tajemství, Katuška v Čertově stěně) a Leoše Janáčka (Varvara v Káti Kabanové, 1923, Jan v Její pastorkyni, 1924). Vůbec nejvýrazněji se zapsala do povědomí jako historicky první Liška Bystrouška v premiéře této Janáčkovy opery (1924), kterou ztvárnila tak dokonale, že samotný skladatel byl jejím výkonem nadšen. Po této sezóně však svou brněnskou operní kariéru předčasně ukončila (1925); provdala se za kolegu pěvce Karla Zavřela a dále již v Brně neúčinkovala. Vystoupila ještě v roce 1928 jako Zuzanka v Mozartově Figarově svatběNárodním divadle v Praze a jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně v německém divadle v Teplicích. Roku 1929 odešla spolu s manželem do Bratislavy, kde působila ve slovenském rozhlase; zůstala tam do roku 1939. Poté žila v Praze, kde spolupracovala s pěveckým spolkem Hlahol, avšak k operní dráze se již nevrátila.


Literatura

ČSHS.
Postavy brněnského jeviště III.: 1884–1994 (Brno 1994).

Klára Kolofíková

Datum poslední změny: 14.11.2010