Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Horáček, FrantišekTisk


Charakteristika: Hudební publicista a kritik

Datum narození/zahájení aktivity:24.12.1946
Datum úmrtí/ukončení aktivity:2.9.1993
Text
DíloLiteratura

Horáček, František, hudební publicista, kritik, narozen 24. 12. 1946, Kolín, zemřel 2. 9. 1993, Praha.
 
Maturoval 1964 na Střední všeobecně vzdělávací škole v Kolíně, studoval obor sociologie kultury na fakultě sociálních věd a publicistiky Univerzity Karlovy (absolvoval 1969). Jako novinář působil pak do 1970 ve Středočeském nakladatelství a knihkupectví, do 1973 v deníku Obrana lidu (kulturní rubrika). Současně přispíval od 1969 do měsíčníku Melodie a od 1970 do Aktualit Melodie. V letech 1973–83 byl v Melodii redaktorem (společně se Stanislavem Titzlem a Čestmírem Klosem); když byli k 31. 12. 1984 všichni tři redaktoři mocenským zásahem vydavatele z redakce odstraněni, pracoval od v letech 1983–90 jako vedoucí redaktor v edičním oddělní Československého filmového ústavu v Praze, 1990–92 byl redaktorem měsíčníku Rock & Pop. V roce 1990 mu byla nabídnuta možnost návratu do redakce Melodie, Horáček však odmítl; zemřel tragicky v Lucerně za dodnes nevyjasněných okolností.
 
V první etapě své publicistické a kritické činnosti psal v Melodii a v Gramorevui především o folkové hudbě, později o všech typech populární hudby; od 1995 recenzoval koncerty i gramofonové desky LP, od 1977 také singlovou produkci. Přispíval rovněž do deníků Mladá fronta, Lidová demokracie (zde po 1974 výhradně na témata z oblasti filmu) a do týdeníku Mladý svět. Významný byl jeho podíl na přípravě a realizaci třináctidílného seriálu pro brněnské televizní studio Písničky pod rentgenem, v němž v letech 1975–76 společně s Čestmírem Klosem jako spoluautor scénářů i moderátor spojoval kritický pohled na domácí scénu populární hudby s výchovnou tendencí. V letech 1978–81 se podílel s Petrem Dorůžkou na scénářích rozhlasové hudební diskotéky Větrník, 1990–92 byl spoluautorem pořadů Písničky z archivu a Rytmus. Vystoupil také v televizní Hitšarádě jako tzv. „zpívající kritik“  s písni Karolina, kterou interpretoval se skupinou Marsyas (1978). V letech 1986–89 uveřejňoval své fejetony a povídky v časopisech Květy a Lidová demokracie.
 
V Horáčkovi ztratila česká odborná hudební publicistika výrazný kritický talent: jeho obsáhlá znalost populární scény, byť nebyla přímo podložena specializovaným hudebním vzděláním, dodávala Horáčkovým soudům punc osobitého pohledu a zajistila mu relativně vysokou autoritu u hudební veřejnosti. K nesporným přednostem jeho kritického a publicistického působení patřila rovněž brilantní stylistická schopnost.
Dílo
Dílo literární

Stati a články
(výběr)

Časovaná bomba Věra Špinarová (Melodie 10, 1972, č. 9, s. 257–259);
Pavel Bobek – občasná hvězda, stálá osobnost (Melodie 11, 1973, č. 1, s. 14–15);
Václav Neckář – Prolínání do blíže neurčené budoucnosti (Melodie 11, 1973, č. 9, s. 257–260);
C + K Vocal –zkouška odolnosti ideálů (Melodie 11, 1973, č. 12, s. 372);
IV. FCF – Dluhy nebo zisky? (Melodie 11, 1973, č. 3, s. 78);
Porta křtěná Vltavou (Melodie 11, 1973, č. 11, s. 335);
Pavel Bobek – zpěvákem proti své vůli (Melodie 12, 1974, č. 7, s. 197–199);
Knoflíková válka Karla Zicha (Melodie 13, 1975, č. 8, s. 229–231);
Niemena nebaví zpívat? (Melodie 13, 1975, č. 12, s. 366–367);
Porta 1975 – festival trampů atomového věku? (Melodie 13, 1875, č. 9, s. 259);
Sopoty ´75 – festival písní včerejších? (Melodie 13, 1975, č. 11, s. 336–337);
Pražský big band – elán k nezaplacení (Melodie 14, 1976, č. 3, s. 71–73);
SBB: Ještě máme co říci (Melodie 14, 1976, č. 3, s. 78);
Krátký záběr na Gilberta Bécauda (Melodie 14, 1976, č. 6, s. 172–173);
Juliette Grecová: Legenda jako strom (Melodie 14, 1976, č. 4, s.113);
Soulové šansony Marie Rottrové (Melodie 14, 1976, č. 6, s. 172 );
Krajánci z pastvin velkoměsta (Melodie 14, 1976, č. 5, s. 143);
Gabriel Jonáš před skokem do vody (Melodie 14, 1976, č. 8, s. 245);
Pražský big band – Elán k nezaplacení (Melodie 14, 1976, č. 3, s. 71);
Karel Gott je, jaký je (Melodie 14, 1976, č. 11, s. 326);
Bratislavská lyra opatrně omlazená (Melodie 14, 1976, č. 8, s. 240 );
Bratislavská lyra – stav pokroku setrvalý (Melodie 15, 1977, č. 8, s. 240–241 );
Hugues Aufray – jiní námořníci, stejný kurs Melodie 15, 1977, č. 3, s. 80–81 );
Plavci – lidová zábava? (Melodie 15, 1977, č. 20, s. 294);
Rockové pokroky Olympiku (Melodie 15, 1977, č. 4, s. 101–103);
Kotva důkladně zakotvená (Melodie 16, 1978, č. 12, s. 266–267);
Martin Kratochvíl po škole (Melodie 16, 1978, č. 9, s. 229-231);
Zpráva o pobytu J. R. Cashe (s Petrem Dorůžkou, Melodie 16, 1978, č. 6, s. 174–175);
Stará muzika, mladé nadšení – koncert 25 let rock and rollu (Melodie 18, 1980, č. 8, s. 244–245);
Bratislavská lyra – „summit“ na průměrné úrovni (Melodie 18, 1980, č. 8, s. 240–241);
Jak kníže Pribina k rocku přišel (Melodie 18, 1980, č. 6, s. 172–174);
Citrón: Rockové vitamíny pro ocelové srdce (Melodie 18, 1980, č. 7, s. 204–205);
Progres II – pokrok druhého stupně (Melodie 18, 1980, č. 7, s. 196–199);
Zase jedno zemětřesení –František Ringo Čech (Melodie 18, 1980, č. 12, s. 370);
Minnesengři na jih od pop music (Melodie 19, 1981, č. 2, s. 36–39);
Abraxas – otužilý motýl igelitového věku (Melodie 19, 1981, č. 3, s. 84–85);
Lov na divokého motýla – polointerview s Jánem Lehotským (Melodie 19, 1981, č. 12, s. 357–360);
Yo Yo Band, hračka pro čtyři hlasy (Melodie 19, 1981, č. 6, s. 171);
Věra Špinarová – sen, který se odmítá zdát (Melodie 19, 1981, č. 5,  s. 133–135);
Malá splátka velké hvězdě  střední generace – Miki Volek (Melodie 19, 1981, č. 10, s. 304–305);
Festivalové množení: unavený dědeček, čilá vnoučata (Melodie 19, 1981, č. 8, s. 240–242);
Petra Janů: Nový účes, nový program, nová kapela (Melodie 19, 1981, č. 10, s. 293–95);
Medvědi spali, muzika hrála (Melodie 19, 1981, č. 11, s. 345);
Vyslanci země tři sluncí – Bratři Ryvolové (Melodie 20, 1982, č. 6, s. 174–176);
Pražský výběr, ročník 1982 (Melodie 20, 1982, č. 2, s. 52–54);
„Áčko“ z okresního města – Wabi Daněk (Melodie 20, 1982, č. 7, s. 212–213);
Malé lyry – šansony i blues (Melodie, 20, 1982, č. 8, s. 241–242);
Zpívání infekční povahy – 20 let Spirituál kvintetu (Melodie 20, 1982, č. 12, s. 373);
Mládeži přístupné sny věčného studenta (Melodie 20, 1982, č. 8, s. 227);
Marsyas – hudební lázně pro náročné (Melodie 20, 1982, č. 10, s. 308–309);
Dva životy Jaromíra Nohavici  (Melodie 21, 1983, č. 10, s. 370);
Přežije Olympic sám sebe? (Melodie 21, 1983, č. 3, s. 77);
Karel Plíhal – Pohádky z kotelny (Melodie 21, 1983, č. 12, s. 375);
Burian a Dědeček: Show na heslo a na kolečkách (Melodie 21, 1983, č. 12, s. 376–377);
Luboš Pospíšil: Vyplout na svý moře (Melodie 21, 1983, č. 9, s. 261–264);
Sněžný muž z dejvického sklepa – Yetti (Melodie 21, 1983, č. 8, s. 236);
Písničky podle paragrafů – Ivo Jahelka (Melodie 21, 1983, č. 5, s. 140);
Folkový kolotoč – Rekordní těžba nápadů (Melodie 21, 1983, č. 6, s. 172–73);
Posbíráno v klubech: ERASTUS, CITRÓN (Melodie 21, 1983 č. 6, s. 172–73).
Literatura
EJ.
 
Petar Zapletal
Text

Datum poslední změny: 16.2.2009