Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Dřevikovský, JaroslavTisk


Charakteristika: skladatel, aranžér, kapelník, klavírista, trumpetista a zpěvák

Datum narození/zahájení aktivity:10.4.1936
Datum úmrtí/ukončení aktivity:1.12.2015
Text
Literatura

Dřevikovský, Jaroslav,skladatel, aranžér, kapelník, klavírista, trumpetista a zpěvák, narozen 10. 4. 1936, Hlinsko, zemřel 1. 12. 2015, Praha.

 

Původním povoláním byl technik. Soukromě se vzdělával ve hře na klavír, v kompozici a aranžování byl samoukem. Proslul zejména jako vyhledávaný aranžér tanečních orchestrálních skladeb a populárních písní, který uměl využít pestrého zvuku bigbandu. V padesátých letech začal aranžovat skladby pro orchestr Zdeňka Marata, poté navázal spolupráci s orchestry Vlastimila Kloce a Kamila Lochmana. Tři roky působil jako zpěvák ve vokálním souboru Lubomíra Pánka (1964–67), v šedesátých letech rovněž začal spolupracovat s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu a také s orchestrem Karla Vlacha, jehož vedení přebral po Vlachově smrti v roce 1986. V tomto orchestru se také nejvíce projevil jako skladatel; pod jeho autorství spadají například skladby Černý pudlík, Malý a velký muž, Chodící vůz, Poslední boogie, Nám se líbí Basie, Sólo pro dva. Jeho nejrozsáhlejším dílem je šestidílná suita Měsíc a jeho moře (1970).

Mezitím psal úpravy skladeb i pro jiná hudební tělesa (například Ostravský rozhlasový orchestr, orchestr Gustava Broma či studiový orchestr Pavla Vitocha). Písňové aranže tvořil pro Karla Gotta (Lady Carneval, Pošli to dál), Evu Pilarovou či Waldemara Matušku; mezi jeho autorské písně patří například duet pro Yvettu Simonovou a Milana Chladila na text Zdeňka Borovce Kdykoli, kdekoli, kamkoli. Spolupracoval také s Hudebním divadlem v Karlíně (Golem a balada z hadrů, Znám dona Juana). Podnítil vznik trombónového oktetu Zdeňka Pulce, pro který následně aranžoval četné skladby, z nichž některé jsou zachyceny na deskách Supraphonu (Starší páni hrají swing, V plechovém balení). Jako aranžér se také podílel na natáčení písní Dětského rozhlasového sboru Bohumila Kulínského s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu pro desku Supraphonu Vltavští vrabci.


Literatura

EJ.

 

Klára Kolofíková

Datum poslední změny: 26.4.2016