Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Čechovský, BorisTisk


Charakteristika: Pěvec-tenorista

Datum narození/zahájení aktivity:13.7.1909
Datum úmrtí/ukončení aktivity:23.2.2008
Text
Literatura

Čechovský, Boris, pěvec-tenorista, narozen 13. 7. 1909, Jalta (Ukrajina), zemřel 23. 2. 2008, Brno.

Na Jaltě žil do svých patnácti let. Poté se přestěhoval do Brna, kde začal studovat vysokou školu technického zaměření (obor zeměměřičské inženýrství). Titul inženýra získal v roce 1939 a uplatnil ho například coby pracovník Katastrálního měřičského ústavu v Bratislavě (1947
–48). Souběžně se však vzdělával i ve zpěvu u několika pedagogů, zejména od roku 1934 u profesora Bohdana Černíka. Jeho první operní rolí byl Cavaradossi v Pucciniho Tosce v olomoucké opeře (1939). Během druhé světové války byl více než rok vězněn gestapem za protifašistickou činnost (1941–42). Poté se vrátil ke zpěvu – v Brně poprvé vystoupil jako host v úloze Pinkertona v Pucciniho Madame Butterfly 21. 11. 1947. Od té doby zde příležitostně hostoval a na návrh dirigenta Zdeňka Chalabaly nastoupil 1. 8. 1950 v brněnské Janáčkově opeře do trvalého angažmá, kde působil přes dvacet let. Hned od počátku byl oceňovaným sólistou a oporou souboru. Jeho hlasové a výrazové dispozice ho předurčovaly především pro role v italských operách – kromě výše zmíněných zpíval například Rudolfa v Pucciniho Bohémě (1947), Almavivu v Rossiniho Lazebníku sevillském (1952, 1957), Ernesta v Donizettiho Donu Pasqualovi (1955). Ztvárnil mnoho rolí ve Verdiho operách – Vévodu v Rigolettu (1950, 1956), Manrica v Troubadouru (1948), Dona Carlose ve stejnojmenné opeře (1955), Riccarda v Maškarním plesu (1959) a Fentona ve Falstaffovi (1953). Mimo italský repertoár se uplatnil například jako Don José v Bizetově Carmen (1949), Lenský v Čajkovského Evženu Oněginovi (1956) či Don Antonio v Prokofjevových Zásnubách v klášteře (1956). Z českých oper zpíval zejména Jiřího ve Dvořákově Jakobínovi (1949), Janka v Janáčkově Věci Makropulos (1957) a Števu v Janáčkově Její pastorkyni (1952). Objevil se také v operách Karla Horkého Jan Hus a Hejtman Šarovec. Byl kritikou oceňován pro svůj znělý hlas, výrazovou dramatičnost a lyrickou kantilénu; podle dirigenta Václava Kašlíka patřil mezi špičku ve svém oboru. Kromě svého brněnského angažmá vystupoval často jako host v Národním divadle v Praze, ve Státním divadle v Ostravě či v Divadle Zdeňka Nejedlého v Ústí nad Labem. Aktivní uměleckou činnost zakončil posledním vystoupením 29. 1. 1972 v roli císaře Altouma v Pucciniho Turandotovi.


Literatura

I. Lexika
ČSHS.
Postavy brněnského jeviště I.: 1884–1984 (Brno 1984).

II. Ostatní
[-]: Odešel operní pěvec Boris Čechovský (KAM – příloha, 14, 2008, 5).


Klára Kolofíková

Text

Text

Datum poslední změny: 21.1.2010