Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Kotík, PetrTisk


Charakteristika: Skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:27.1.1942
Text
Dílo

Kotík, Petr, skladatel, narozen 27. 1. 1942, Praha.

Na pražské konzervatoři vystudoval flétnu u Františka Čecha (1956–62), poté pokračoval na AMU v Praze ve studiu skladby u Jana Rychlíka (1962–63, 1966–69). Na vídeňské Hudební akademii studoval flétnu u Hanse Rezniceka a skladbu u Karla Schieskeho, Hanse Jelinka a Fredericha Cerhy (1963–66). V Praze založil a řídil soubory Musica viva Pragensis (1961–64) a QUAX (1966–69).
Od roku 1969 žije a trvale působí v USA, od roku 1983 v New Yorku. Nejprve vyučoval flétnu na Státní univerzitě v Buffalu (1966–76), poté kompozici na York University v Torontu (1976–77). V roce 1970 založil S. E. M. Ensemble, s nímž vystupuje v USA i v Evropě. V letech 1978–82 navštívil jako skladatel a interpret třikrát Jižní Ameriku.
V roce 1999 založil Ostrava Center For New Music (OCNM), zaměřené na hudbu moderních autorů (Earle Brown, John Cage, Alvin Lucier, Pauline Oliveros, Martin Smolka, Karlheinz Stockhausen) ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava. OCNM pořádá Ostravské dny (Ostrava Days), letní institut pro skladatele a interprety nové hudby.
Jeho kompoziční metoda vychází z grafických vizuálních podkladů, jeho skladebná koncepce se zakládá na náhodě, která se střídá s přímými kompozičními zásahy. V šedesátých letech pracoval s grafickými nákresy, které si sám vytvářel. V roce 1971 začal používat záznamy z pokusů reakcí nervového systému na alkohol, které zaznamenával ve své laboratoři na univerzitě v Buffalu Jan Kučera. Roku 1982 vypracoval s pomocí Charlese Amese počítačový program, vytvářející postupy založené na kontrolované náhodě. Tyto postupy uplatňuje na všechny hudební parametry. Z hlediska instrumentace jsou jeho partitury volné, hlasy je možno interpretovat v paralelních intervalech v libovolné poloze.


Dílo

Dílo hudební (výběr)

Kontrapunkt II. (1963);
Hudba pro tři (1964);
Spontano (1964);
Kontrabandt (1967);
Alley – Alej (1960/1970);
There is singurarly Nothing (1971/1973);
John Mary (1973/1974);
If I Told Him (1974/1975);
Many Many Women (1975/1978);
Drums (1977–81);
Exploration in the Geometry of Thinking (1978–82);
Music for Winds (1981–82);
Commencement (1981);
Apperent Orbit (1981/1984–85);
Solos and Incidental Harmonies (1983–85);
Integrated Solos I, II, III (1986–88);
Wilside Bridge (1986–87);
Dopisy Olze, text Václav Havel (1989–91);
Quiescent form (1996);
Adagio (1980/1997);
Music for cello and piano (2000–2001);
Music in Two Movements (1998–2002).

Jana Spáčilová

Datum poslední změny: 2.11.2005