Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Hromádka, JaroslavTisk


Charakteristika: Pěvec-basista

Datum narození/zahájení aktivity:6.4.1903
Datum úmrtí/ukončení aktivity:11.1.1967
Text
Literatura

Hromádka, Jaroslav, pěvec-basista, narozen 6. 4. 1903, Brno, zemřel 11. 1. 1967, tamtéž.

 

Syn skladatele a pedagoga Antonína Hromádky. Otec mu zprostředkoval základní hudební vzdělání. Po maturitě na gymnáziu v Brně studoval práva, která završil titulem JUDr. v roce 1926 a živil se jako advokát. Při studiu docházel na hodiny klavíru k Marii Kuhlové, houslí k Rudolfu Reissigovi. V teorii jej vzdělával otec, ve výuce zpěvu otce vystřídal v letech 1925–26 Egon Fuchs, poté Marie Hloušková. Hromádkovy hlasové prostředky byly vnímány jako bohaté, byl také hodnocen za pěveckou kulturu a muzikálnost projevu. V písních se věnoval zejména české soudobé tvorbě a ruské klasice. Účinkoval ve velkých kantátových partiích, při reprezentativních příležitostech vyjížděl mimo Brno. Beethovenovu devátou zpíval na Pražském jaru 1952 pod vedením Ericha Kleibera. Sólovou basovou partii interpretoval v kantátě Jana Seidla Lidé bděte. Často vystupoval v operních inscenacích a rozhlase. Je zachycen na gramofonových nahrávkách skladeb Leoše Janáčka Ukvalské poezie, Glagolské mše a závěru Lišky Bystroušky.


Literatura

ČSHS.

 

Filip Johánek

Text
Literatura

Hromádka, Jaroslav, pěvec-basista, narozen 6. 4. 1903, Brno, zemřel 11. 1. 1967, tamtéž.

 

Syn skladatele a pedagoga Antonína Hromádky. Otec mu zprostředkoval základní hudební vzdělání. Po maturitě na gymnáziu v Brně studoval práva, která završil titulem JUDr. v roce 1926 a živil se jako advokát. Při studiu docházel na hodiny klavíru k Marii Kuhlové, houslí k Rudolfu Reissigovi. V teorii jej vzdělával otec, ve výuce zpěvu otce vystřídal v letech 1925–26 Egon Fuchs, poté Marie Hloušková. Hromádkovy hlasové prostředky byly vnímány jako bohaté, byl také hodnocen za pěveckou kulturu a muzikálnost projevu. V písních se věnoval zejména české soudobé tvorbě a ruské klasice. Účinkoval ve velkých kantátových partiích, při reprezentativních příležitostech vyjížděl mimo Brno. Beethovenovu devátou zpíval na Pražském jaru 1952 pod vedením Ericha Kleibera. Sólovou basovou partii interpretoval v kantátě Jana Seidla Lidé bděte. Často vystupoval v operních inscenacích a rozhlase. Je zachycen na gramofonových nahrávkách skladeb Leoše Janáčka Ukvalské poezie, Glagolské mše a závěru Lišky Bystroušky.


Literatura

ČSHS.

 

Filip Johánek

Datum poslední změny: 20.12.2012